Facebook wil de komende vijf jaar zo’n tienduizend Europeanen in dienst nemen om te helpen de ‘metaverse’ uit te bouwen. Dat is een soort versmelting van de fysieke en digitale wereld waarin technologieën als virtual reality en augmented reality de hoofdrol spelen.
De claim van 10.000 extra Europese banen komt uit een nieuw blogbericht van toplui Nick Clegg en Javier Olivan van Facebook. Volgens hen wordt Europa een zeer belangrijke schakel in de plannen die heeft heeft voor zijn metaverse. Dat moet een soort virtuele ontmoetingsruimte worden waar mensen met elkaar in contact kunnen komen in digitale ruimten. Toegang tot de metaverse komt er via apps, maar ook via vr-brillen en -helmen. De term ‘metaverse’ werd voor het eerst bedacht door sciencefictionschrijver Neal Stephenson, in zijn roman Snow Crash uit 1992.
Opmerkelijk: Facebook wil de metaverse wel ontwikkelen, maar wordt er niet de eigenaar van. Meer zelfs: er komt helemaal geen eigenaar of operator. Niemand zal de eigendom van de digitale omgeving kunnen claimen. Om een en ander mogelijk te maken, zullen de komende vijf jaar tienduizend hooggeschoolde Europeanen aangeworven worden.
Opmerkelijk positief
Facebook gooit ook uitgebreid met bloemetjes naar het oude continent: ‘De EU heeft een aantal voordelen die het voor techbedrijven een geweldige plaats maken om te investeren – een grote consumentenmarkt, eersteklas universiteiten en, van cruciaal belang, talent van topkwaliteit’, zo klinkt het. ‘Europese bedrijven lopen op verschillende gebieden voorop, of het nu gaat om de Duitse biotech die helpt het allereerste MRNA-vaccin te ontwikkelen of de coalitie van Europese neo-banken die de toekomst van de financiële wereld leidt. In Spanje wordt een recordbedrag geïnvesteerd in startende ondernemingen die oplossingen bieden voor allerlei problemen, van online bezorging van kruidenierswaren tot neuro-elektronica, terwijl Zweden op weg is om tegen 2023 de eerste cashloze maatschappij ter wereld te worden.’
Die opvallend positieve toon komt er net op een moment dat Facebook zwaar onder druk staat door onthullingen van klokkenluidster Frances Haugen. Die nagelde het bedrijf aan de schandpaal omdat het quasi niks zou doen om haatberichten tegen te gaan en polemieken zelfs stimuleert. Facebook zou bovendien eigen onderzoek, waaruit blijkt dat bijvoorbeeld Instagram het zelfbeeld van jonge vrouwen schaadt, onder de mat hebben geveegd. De resultaten van het onderzoek bekendmaken zou immers de winstgevendheid van Facebook onder druk kunnen zetten.