Het rommelt bij Facebook. Een ex-medewerker van Facebook deed voor de Amerikaanse televisie en een commissie van het Congres even een boekje open over het asociale netwerk. Want zo kunnen we het volgens haar wel noemen.
Zo beschuldigde ze haar ex-werkgever er onder meer van dat het weet dat Instagram schadelijk is voor het zelfbeeld van kinderen, maar dat het daar niks aan doet. Als reactie hierop kondigde Facebook aan dat ze maatregelen gaan nemen om het welzijn van tieners op de verschillende platformen te verbeteren. Een van de maatregelen is dat ze kinderen af en toe een pauze willen geven als ze te lang op Instagram zitten. Het is alsof je cocaïnedealer tegen je zegt: ‘Niet alles in één keer opmaken hè!’.
Aantal uren
Thuis trek ik af en toe de stekker uit de wifi maar dat mag niet meer van mijn vrouw. Die is net zo verslaafd. Facebook weet nog niet hoe ze de pauze gaan vormgeven. Vorige week heeft een medewerker alvast even geoefend door een pauze van een aantal uren in te lassen. Het werkte prima.
Mijn kinderen douchen altijd veel te lang. Dit kan ook omdat het warme water maar blijft stromen. Wij hadden vroeger thuis een boiler. Als je lang douchte, dan was ie leeg en had je koud water. We waren met z’n negenen thuis, dus alleen de eerste drie personen konden met warm water douchen. Dus als je twee minuten onder douche stond, werd er al op de deur gebonsd dat je moest opschieten.
Fatsoenlijk
Dit zou Facebook ook moeten instellen. Zodra je te lang achter het social media-platform zit, verdwijnen er steeds meer berichten. En pas als je een tijdje er niet op hebt gezeten, komen er weer heel langzaam een paar berichten. Dit zouden ze moeten doen; en natuurlijk een keer fatsoenlijk belasting betalen.
Hoe en waarom is het schadelijk voor het zelfbeeld van tieners? Welk onderzoek is er gedaan, door wie en onder welke doelgroep? Dat Instagram een effect kan hebben op tienermeisjes die niet gelukkig zijn met hun lichaam klinkt als body shaming om de juiste oppervlaktespanning. Het gaat m.i. namelijk niet om de berichten maar om de beeldvorming, een cognitieve bias via de influencers zoals Disney zoals eerdere studies concludeerden. Wat betreft misinformatie van het ‘Hollywood-ideaal’ brengt Jacob dan ook weinig nieuws, alleen oude koeien zitten nog op Facebook.
Ouderen zitten op Facebook, jongeren op Instagram. En laat Instagram nu eens van Facebook zijn…
Facebook (dus ook Instagram en WhatsApp) wil je aandacht zo lang mogelijk vasthouden. Ze geven niks om individuele gebruikers, ze geven alleen om de (reclame)inkomsten die ze genereren.
Een simpele zoekopdracht maakt duidelijk waarom Instagram schadelijk is. En dat is oud nieuws, dat weet men al jaren.
De tip van Jacob is eigenlijk een hele goede: beperk de tijd op het platform!