De digitalisering in human resources is vooral gericht op het vereenvoudigen van het leven en het werk van de hr-afdeling en niet zozeer dat van de werknemers. Dat blijkt uit een Europese werkgeversenquête van hr- en payrolldienstverlener SD Worx.
Hr-afdelingen zijn voornamelijk digitaal volwassen wanneer het aankomt op transactionele processen die de werkdruk verminderen. Werknemersgerichte oplossingen spelen tweede viool, concludeert het onderzoek. Ondertussen proberen hr-techproviders wel meer en beter te voorzien in de onbeantwoorde wensen van werknemers.
Ruim een derde van de Europese bedrijven geeft aan een hoog tot zeer hoog niveau van digitale volwassenheid in hr te hebben bereikt. Toch laat een derde weten dat er een eerder gematigd niveau is bereikt. Meer dan een kwart geeft aan dat het dringend een tandje moet bijzetten. Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen zichtbaar tussen de verschillende hr-taken.
De transactionele hr-taken – zoals payroll, tijdbeheer en onkostenbeheer – scoren veel hoger dan meer mensgerichte taken, zoals werknemerswelzijn, -betrokkenheid en samenwerking. In Nederland en België is payroll de nummer één hr-taak met digitale volwassenheid. Een op de drie werkgevers zegt een hoge tot zeer hoge mate van digitale volwassenheid bij dit soort taken te hebben bereikt. Werving en selectie daarentegen, het eerste contactpunt van het traject van de werknemer, bungelt ergens helemaal onderaan.
Selfservice
Nog altijd geldt de regel dat hr-tech dient om de hr-afdeling te ondersteunen. Dit betekent dat Europese bedrijven met name beheersystemen gebruiken. Minder dan twintig procent van de Europese bedrijven biedt tools aan die werknemers in staat stellen zelf hun hr-ervaring te verbeteren. Denk aan selfservicesystemen, platformen voor werknemerservaring en ai-gestuurde digitale assistenten.
Ierland en Polen scoren daarbij het hoogst op het gebied van selfservice. Duitsland en Oostenrijk presteren het best als het gaat om het gebruik van data en analyses van werkgevers. Het aanbieden van een platform voor het meten of verbeteren van de werknemerservaring of ai-assistenten (geautomatiseerde chats en dergelijke) zijn absoluut niet de grootste technologische hr-prioriteiten. Minder dan tien procent van bedrijven vertrouwt momenteel op dit soort systemen.
“Ruim een derde van de Europese bedrijven geeft aan een hoog tot zeer hoog niveau van digitale volwassenheid in hr te hebben bereikt. ”
Ik ben toch nieuwsgierig wie ze gevraagd hebben, de HR-manager die als KPI had om zijn afdeling te ‘optimaliseren’ of de arme werknemers die nu in de HR applicatie de weg moeten vinden om ergens in het 500ste scherm achter de 40ste menu-item hun vrije dagen aan te vragen en al helemaal niet weten waar en hoe ze hun vrije dagen saldo kunnen opvragen (om maar het eenvoudigste voorbeeld te noemen).
De HR-manager heeft de bonus(sen) getoucheerd dus zal een hoog cijfer geven, de werknemer is nog te druk bezig om de weg te vinden om überhaupt een cijfer te kunnen geven.
Okay, enigszins gechargeerd, maar toch.