Na jarenlang te hebben gewaakt over de it bij Stichting Slachtofferhulp Nederland heeft Computerwacht het stokje moeten doorgeven aan Open Line. Deze automatiseerder uit Maastricht won de recente aanbesteding voor managed services. Ook neemt de hulporganisatie afscheid van Dataplace, waar zij computerruimte huurde. De systemen worden overgezet naar een private cloud in een eigen datacenter van Open Line.
Slachtofferhulp Nederland koos als aanbestedingsvorm voor een Mededingingsprocedure Met Onderhandeling (MMO). Dat traject bestond allereerst uit een marktbevraging, gevolgd door een selectietraject. De vier finalisten kregen daarna een gunningsvraagstuk voorgelegd waarvoor ze een oplossing konden indienen. Open Line deed dit als beste.
Het daarna getekende contract heeft een looptijd van vier jaar met een mogelijke verlenging van nog eens vier jaar. Open Line volgt Computerwacht op die sinds 2014 als it-partner fungeerde. Naar verwachting moet de migratie medio 2022 zijn afgerond en draait vanaf dan de omgeving van Slachtofferhulp Nederland volledig in het datacenter van Open Line.
Secundaire victimisatie
Het landelijk kantoor van Slachtofferhulp Nederland staat in Utrecht. Er werken zo’n vijfhonderd man en 850 vrijwilligers, verspreid over 24 vestigingen bij de organisatie. Ook zijn er zo’n honderd stagiair(e)s. Bij de uitvraag ging het concreet om de belangrijkste infrastructuur en ict-dienstverlening voor Slachtofferhulp Nederland, naast het beheer, de it-beveiliging en de helpdesk.
‘Het it-landschap is complexer dan je bij een organisatie van onze omvang zou verwachten”, maakt John Tomatala, hoofd van de afdeling ICT en tevens chief information security officer (ciso) bij Slachtofferhulp Nederland duidelijk. Zo kent de organisatie niet alleen een groot aantal vestigingen maar speelt er meer. Slachtofferhulp Nederland werkt met privacygevoelige data. Tomatala: ‘We waken nadrukkelijk voor wat we noemen secundaire victimisatie. Wie zich tot ons wendt is al slachtoffer, en moet dan niet nog eens te maken krijgen met ransomware of een privacyhack.’
Tot slot speelde de wens verder te digitaliseren, ook in het contact met slachtoffers. ‘Covid heeft duidelijk gemaakt dat digitaal contact, bijvoorbeeld door middel van video, kan werken. Dat willen we verder uitbouwen, maar op een veilige manier.’ Daarnaast kiest Slachtofferhulp Nederland voor een verdere adoptie van clouddiensten.