Cijfers van arbeidsmarktdata-analist Intelligence Group wijzen uit dat het laagterecord in arbeidsmarktactiviteit achtereenvolgens in het derde kwartaal 2021 opnieuw gebroken is. Het aandeel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking dat actief op zoek is naar een baan daalde verder van 11,1 procent naar 10,7 procent. Bovendien is het aandeel dat helemaal niet op zoek is naar (ander) werk verder gestegen.
Sterker nog, volgens de Intelligence Group is in een markt waar de vraag nog nooit zo hoog is geweest, het aanbod van actieve baanzoekers nog nooit zo laag geweest. De marktanalist meet deze ontwikkeling vanaf 2003. Het aantal sollicitaties is drastisch afgenomen, terwijl wervingsbureaus merken dat een gemiddeld aanbod van acht sollicitaties per vacature en/of vier zzp’ers per opdracht, opdroogt naar geen of enkele sollicitaties of aanbiedingen.
Parallel bereikt de sourcingsdruk een nieuw hoogterecord. Werkgevers reageren op deze schaarste door nog actiever talenten te gaan benaderen. Iets meer dan een derde van de Nederlandse beroepsbevolking is afgelopen kwartaal minimaal één keer benaderd door een bemiddelaar/werkgever voor een nieuwe baan. Dit vindt plaats over de volle breedte van de arbeidsmarkt, met een aantal vakgebieden die eruit schieten zoals engineering, consultancy en automatisering.
Uit dezelfde vijver vissen
De verwachting was dat na de zomervakantie de arbeidsmarktactiviteit zich zou herstellen. Het tegenovergestelde lijkt eerder waar, constateert de Intelligence Group. Het is gissen naar de redenen hiervoor, maar het zal een combinatie zijn van onzekerheid in deze Covid-19-tijden, wel of niet vaccineren, het tegemoetkomen door werkgevers aan de arbeidsvoorwaarden van salaris en flexibiliteit van werkzoekenden en de toegenomen afwachtende houding van werknemers in bredere zin.
De marktanalist merkt dat werkgevers uit dezelfde vijver vissen, waarin LinkedIn voor hoger opgeleiden en uitzendbureaus voor middelbaar- en praktisch opgeleiden de belangrijkste wervingskanalen zijn, gecombineerd met de inzet van vacaturebanken zoals Indeed. De Intelligence Group stelt dat personeelswervers nieuwe visvijvers en alternatieve doelgroepen nog te vaak negeren. Moderniseren van de recruitmentaanpak, alternatieven doelgroepen of out-of-the-box-wervingsmethodieken worden nog beperkt ingezet.
Omdat de meeste werkgevers dezelfde middelen inzetten, neemt de druk op de arbeidsmarkt alleen maar toe, terwijl andere delen van de arbeidsmarkt onbenut blijven, zoals bijvoorbeeld Werk.nl van het UWV, outdoor-werving (vacatures plaatsen buitenshuis, zoals wc-reclame in de horeca), promotieteams, goede vacatureteksten en snelle wervingsprocessen.
‘De krapte en schaarste is niet een blijvend fenomeen, maar is voor de komende maanden en misschien zelfs wel kwartalen een grote bedrijfseconomische beperking voor bedrijven. Het aanpassen van de arbeidsmarktbenadering maar ook het inspelen op het hybride werken is belangrijk voor bedrijven om niet tot de verliezers op de arbeidsmarkt te behoren’, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.