Signal en Telegram zeggen er sinds gisteren grote aantallen nieuwe gebruikers te hebben bijgekregen. De urenlange storing bij Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp geeft beide chat-apps de wind in de zeilen. Ook het sms-verkeer piekte toen Facebook lange tijd uit de lucht ging. Verder kregen concurrerende apps als Twitter en TikTik een stevige aanloop te verwerken.
De Facebook-storing, veruit de grootste ooit, komt in een periode dat het techbedrijf ernstig imagoverlies lijdt. Afgelopen zondag beschuldigde een klokkenluider Facebook ervan herhaaldelijk voorrang te geven aan winstmaximalisatie. Het terugdringen van haatzaaiende uitlatingen en verkeerde informatie zou bij Facebook op het tweede plan staan.
Over de precieze toedracht van de problemen gisteren bij de sociale-mediagigant is nog altijd onduidelijkheid. Veiligheidsexperts houden rekening met de mogelijkheid van sabotage door een insider die zich door zijn werkgever benadeeld voelt. Ook onopzettelijke fouten zijn aannemelijk.
Facebook zelf noemde als oorzaak van de storing een configuratiefout. Maar onvermeld bleef wie de configuratiewijziging heeft doorgevoerd en of deze was gepland. Een foutmelding op de webpagina van Facebook suggereerde een fout in het domain name system (dns), waarmee webadressen gebruikers naar hun bestemming kunnen brengen. Een vergelijkbare storing bij cloudbedrijf Akamai Technologies legde in juli meerdere websites plat.
Persbureau Reuters sprak medewerkers van Facebook die meenden dat de storing het gevolg was van een interne fout in de manier waarop internetverkeer naar zijn systemen wordt geleid.
Opmerkelijk dat deze ‘storm in een glas water’ zoveel aandacht krijgt maar wat als hetzelfde zou gebeuren bij digitale betalingen? Als precieze toedracht configuratiefouten zijn in de DNS dan lijken er redenen voor zorg want hoe afhankelijk zijn we van deze ‘kill switch’ in een netwerk dat ontworpen is om een atoomaanval te kunnen weerstaan? Is de DNS de achilleshiel van Internet of is er uiteindelijk voldoende fouttolerantie?
Zoals hierboven al geschreven is het een storm in een glas water. Laat zeker zien hoe de verslaving is toegeslagen in de social media.
Daarnaast wordt er in het bericht kwalijk gereageerd op het feit dat het doel van het bedrijf op winst gebaseerd is ipv content controle.
Het vreemde is dat als er veel gecensureerd word het ook niet goed ontvangen wordt en ja het doel van bijna iedere onderneming is toch zoveel mogelijk winst maken.
Daarnaast zijn er dan eindgebruikers die denken recht te hebben op de precieze oorzaak van de storing. Nou als er 4 huizen verder een ruzie is tussen 2 mensen dan heb je toch ook geen “recht” om te weten welke oorzaak dat heeft ??
Mensen toch… één avondje zonder whatsapp, Instagram en Facebook is toch niet het eind van de wereld ?? En als dat wel zo voelt dan lijkt mij dat het probleem niet zit bij Facebook maar bij die mensen die het niet aankunnen om 1 avondje zonder te doen.