De Eerste Kamer is vandaag akkoord gegaan met de Wet open overheid (Woo). Verwacht wordt dat deze opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) uiterlijk 1 juni 2022 zijn beslag krijgt.
Maar het kabinet moet dit initiatief-wetsvoorstel nog wel bekrachtigen. De Wet open overheid is namelijk een initiatief van de Tweede Kamerleden Snel (GroenLinks) en Sneller (D66). De Woo geeft iedereen het wettelijk recht op toegang tot publieke informatie. Een belangrijk verschil met de wob is actieve openbaarmaking. Nu bestaat alleen een wettelijke plicht om informatie te leveren op verzoek. De Woo verplicht de overheid tot actieve transparantie.
De koepelorganisaties uitten onlangs nog in een brandbrief hun verontrusting over de uitvoering van deze wet. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen (UvW) kan het Platform Open Overheidsinformatie (Plooi) onmogelijk op tijd klaar zijn. De bouw van het ict-platform waarop decentrale overheden allerlei documenten verplicht moeten publiceren, vordert traag.
Verplicht openbaar maken
Het platform wordt naar verwachting begin 2023 operationeel. Maar voorlopig komen alleen de eerste categorieën informatie daarin. En dat terwijl de wet verplicht informatie in elf categorieën openbaar te maken. Tijdens een debat met de Eerste Kamer bleek dat het nog jaren kan duren voordat alle gemeenten daar hun informatie kunnen plaatsen.
Momenteel ontbreekt zelfs nog een aansluitplan met duidelijke technische eisen en een kostenverdeling. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) is daar mee bezig. Minister Ollongren wil daar later dit jaar met de koepels over praten. De bewindsvrouw erkent dat het nog een hele klus kan worden om alle 500 overheidsorganisaties aan te sluiten die onder de wet gaan vallen.
Sommigen kijken Netflix en anderen volgen de plaatselijke politiek want de WOB is geen daverend succes aangaande de transparantie waardoor de openheid steeds vaker afgedwongen moet worden door het plaatselijke journaille via de rechter. Dit zorgt voor het vuurwerk want dualisme is in het plaatselijke bestuur een lachertje waardoor in het lachspiegelpaleis de ambtenaren de lakens uitdelen. Teminste dat is de conclusie van de rekenkamercommissie die een reconstructie van de besluitvorming deed naar de één-tweetjes tussen de ambtenaren en de wethouders. Snel, sneller en snelst is de leugen in een politieke poppenkast waar ambtenaren ’s avonds even een andere pet opzetten als raadslid om dingen onder de pet te kunnen houden. Wat betreft wettelijke plicht om actief transparantie te betrachten lijkt een poldermodel met meer dan 500 bestuurlijke entiteiten me een Poolse landdag want een rommelige categorisatie maakt de informatie openbaar maar onvindbaar of onbegrijpbaar.
Goed idee, Minister Ollongren als coordinator open-overheid.
Door haar kwam er een hoop naar buiten 🙂
Alleen is de oorsprong van die “functie elders” nog steeds onvindbaar.
Opmerkelijk dat oudlid ineens zo’n moeite heeft met onbegrijpbaar.
Zelf gaat hij er prat op “Om lekker onnavolgbaar te blijven door het blaten op verschillende borden”.
Maar o wee als daar misverstanden uit onstaan.
De verdwijntruuk zonder te vertrekken gaat hem als oudlid net zo goed af als demissionaire Rutte.
Net als de nieuwe leiderschap van mevr Kaag, die gaat ook “leuk door als fractievoorzitter”.
Maar als criticaster zal ik wel weer wat vergeten zijn, ik bedoel niet meer actief herinneren ofzo.
Spuit elf kan enkel en alleen op de man (of bij Ollongron op de vrouw) spelen en misschien moet deze oude hond eens nieuwe trucjes leren want ik heb gisteren niet geturfd hoe vaak het woord bestuurscultuur ter sprake kwam maar wel genoteerd dat het afgedaan werd als een containerbegrip en de taalkundige afbakening van een definitie is een dingetje. Plaatselijke politiek blijkt dan ook niet veel te verschillen want met toevoeging van het werkwoord heersen wordt het allemaal wat beter gekaderd.
Onder leiding van Rutte is er door het bestuur vooral ingezet op beheersen, Frits Bloemendaal schreef in 2008 (de Communicatieoorlog) al dat heersende bestuurscultuur niet alleen de onwelvallige informatie achterhoud maar ook aan het Angelsaksisch imagomanagement doet want de leugen regeert niet alleen maar wordt dus ook nog eens op het schild getild door allerlei fluistercampagnes, het nepnieuws debacle bleek uit eigen gelederen te komen.
Rutte of Kaag is dan ook lood om oud ijzer als bestuurlijk niks veranderd, de politieke poppenkast vergeet wie er werkelijk aan het stuur staan. Voor wat betreft het gebruik van de (economische) modellen die elke irrationaliteit van de fantasie uitsluiten met (be)hapklare logica van een gekaderd denken (categorisatie in beslissingstabellen?) met wiskundige formules, als het fout gaat dan heeft de computer het gedaan. Eén keer een mea culpa en weer door…..
Aanvulling want ik las dat Sneller (D66) het idee heeft om de namen op stembiljet te vervangen door nummers. De Chinese democratie van een keuzemenu met nummertjes is zo tekenend voor de nieuwe bestuurscultuur dat ik behoudend stem voor de oude bestuurscultuur waar falen nog een naam heeft.
Blij dat het er toch eindelijk van lijkt te komen. Met een actieve publicatieplicht komt er in elk geval iets meer transparantie. Hoe groot de stap voorwaarts is zal in de praktijk moeten blijken, maar ik ben wel blij dat het tenminste voorwaarts is. Ik kijk uit naar de invoering in juni ’22
Met de invoering van de WOO zou de WOB komen te vervallen.
Gezien de traagheid van onze overheid op dit gebied en de verwachting dat de streefdatum nooit gehaald kan worden, is het misschien beter, om de WOO wel in te voeren, maar als controle en uitwijk mogelijkheid de WOB nog even in stand te laten.