In het werkgeversonderzoek van Computable en Enigma Research zagen we al dat eindgebruikers vergelijkbaar werden beoordeeld door hun eigen ict’ers als in 2020. Corona heeft geen of nauwelijks impact gehad op hun populariteit. Toch zien we wel dat sommige partijen in coronatijd het beter of juist slechter doen dan anders en ook zien we dat sommige eindgebruikers wisselend presteren tussen het reguliere werkgeversonderzoek en het eenmalige Covid19-onderzoek. Maar wie excelleerde in deze lastige tijd? Wie had zijn zaakjes tijdens de lockdown het beste op orde?
Iedereen heeft het wel ervaren: corona was en is een tijd van aanpassen. Maatregelen, thuiswerken, financiële onzekerheid en ons geestesgesteldheid werd flink op de proef gesteld. In deze lastige tijden wil je als ict’ers dat je werkgever bijspringt, door alle noodzakelijke veranderingen verwacht je dat je ondersteund wordt. Als we kijken hoe eindgebruikers het tijdens corona doen en hebben gedaan, dan zien we dat precies twee derde van hen beter wordt beoordeeld door de eigen ict’ers.
Rijkswaterstaat en Wageningen UR
Daar waar Rijkswaterstaat nog lijstaanvoerder was in het reguliere werkgeversonderzoek, moet het Wageningen UR voor zich dulden in het eenmalige Covid19-onderzoek dat Computable en Enigma Research tegelijkertijd uitvoerden. De universiteit eindigde als vierde op de jaarlijkse lijst, maar werd als hoogste beoordeeld als het aankomt op handelen naar aanleiding van alle coronamaatregelen. Het scoort in de zeven onderzoeksgebieden degelijke resultaten, zonder er op één specifieke gebied echt uit te springen. Een tweede plek op het gebied van het beveiligen van het thuiswerken is het hoogste deelresultaat dat het realiseert.
Voor nummer twee Rijkswaterstaat geldt eigenlijk precies hetzelfde: ook steady resultaten in de zeven deelgebieden en één keer een nummer twee-positie (mentale hulp in moeilijke tijd). Wel zien we de naam op nog enkele andere deellijstjes in de top tien terugkomen, maar positie acht is dan het hoogste. De reden voor de lagere posities van Wageningen UR en Rijkswaterstaat op de deellijstjes en toch de hoofdlijst aanvoeren zit ‘m in het feit dat deelnemers aan het Covid-19-onderzoek net als bij het reguliere onderzoek gevraagd wordt om aan te geven welke onderzoeksgebieden in hun ogen belangrijk zijn. Ict’ers van beide organisaties vinden niet één of enkele specifieke gebieden belangrijk, met lagere klasseringen tot gevolg.
Defensie, Kadaster en PostNL
Maar wie doet het dan wel goed in de deellijstjes? Dat is Defensie. Het gaat hier om het legeronderdeel, het ministerie van Defensie deed als een op zichzelf staande organisatie met het onderzoek mee. In het algemene Covid-19-onderzoek werd Defensie nog vijfde, ook het Kadaster en PostNL gingen nog voor, maar op de deellijstjes komt het in vijf van de zeven gevallen als beste uit de bus. Het scoorde het hoogst op het omgaan met de coronamaatregelen, het wordt als innovatiever gezien door die coronamaatregelen, bood het best mentale hulp in moeilijke tijd, er werden productvernieuwing en/of productaanpassingen gerealiseerd en het scoorde het beste in de beveiliging van het thuiswerken.
Dat betekent dat er nog twee andere lijstjes een winnaar kenden. Hier zagen we de eerder genoemde nummers drie en vier (Kadaster en PostNL) als winnaars uit de bus komen. Het Kadaster bood in coronatijd de meeste zekerheid voor zijn ict’ers vanwege de financiële stabiliteit/zekerheid. PostNL kwam als beste uit de bus in het faciliteren van het thuiswerken.
Hogere cijfers
Als we het reguliere werkgeversonderzoek vergelijken met het eenmalige Covid-19-onderzoek, dan zien we dat negentien van de in totaal 27 deelnemers (= 67 procent) het op de coronalijst beter doen dan anders. Zij hebben laten zien dat zij goed wisten om te gaan met alle noodzakelijke veranderingen. Negen eindgebruikers hadden het hier dus lastiger mee.
De resultaten in de deellijstjes, en dan met name met name het belang dat gegeven kon worden aan de specifieke onderzoeksgebieden, lieten al zien dat Defensie het erg goed doet en heeft gedaan in coronatijd. Als we de gemiddelde eindcijfers van het Covid-19-onderzoek afzetten tegen die in het reguliere werkgeversonderzoek, dan scoort Defensie ook het hoogste percentage. Defensie heeft dus de grootste stappen gezet ten opzichte van ‘normaal’. Ook Achmea, PostNL en Jeroen Bosch Ziekenhuis scoren op dit vlak goed. KLM, ANWB, Mazars en NS hadden het op dit vlak lastiger, waarbij aangetekend dat KLM en ANWB hierdoor buiten de top 25 vallen.
Computable Career Guide, werkgeversonderzoek niet-ict-organisaties
# | Niet-ict organisatie | Cijfer |
1 | Wageningen UR | 9,31 |
2 | Rijkswaterstaat | 9,10 |
3 | Kadaster | 8,98 |
4 | PostNL | 8,95 |
5 | Defensie | 8,94 |
6 | Haaglanden Medisch Centrum (HMC) | 8,93 |
7 | Martini Ziekenhuis | 8,93 |
8 | Ministerie van Defensie | 8,93 |
9 | ING | 8,89 |
10 | Groene Hart Ziekenhuis | 8,88 |
11 | ProRail | 8,81 |
12 | Achmea | 8,67 |
13 | UMC Utrecht | 8,44 |
14 | Rabobank | 8,34 |
15 | BAM | 8,32 |
16 | Politie | 8,26 |
17 | RDW (Rijksdienst Wegverkeer) | 8,17 |
18 | Jeroen Bosch Ziekenhuis | 8,03 |
19 | Mazars | 7,93 |
20 | UWV | 7,88 |
21 | Belastingdienst | 7,79 |
22 | Schiphol | 7,57 |
23 | NS (Nederlandse Spoorwegen) | 7,28 |
24 | Amsterdam UMC (AMC EN VUmc) | 7,26 |
25 | ANWB | 7,10 |
Prestatie tijdens Covid-19 t.o.v. regulier werkgeversonderzoek
# | ICT-organisatie | Prestatie |
1 | Defensie | 111,09% |
2 | Achmea | 109,13% |
3 | PostNL | 108,86% |
4 | Jeroen Bosch Ziekenhuis | 107,41% |
5 | Amsterdam UMC (AMC EN VUmc) | 106,24% |
6 | ING | 106,14% |
7 | Martini Ziekenhuis | 105,43% |
8 | Wageningen UR | 104,51% |
9 | Erasmus MC | 103,96% |
10 | Rabobank | 103,66% |
11 | ProRail | 103,57% |
12 | UMC Utrecht | 103,45% |
13 | Ministerie van Defensie | 102,54% |
14 | Politie | 102,19% |
15 | Haaglanden Medisch Centrum (HMC) | 101,97% |
16 | Schiphol | 101,80% |
17 | UWV | 101,57% |
18 | Belastingdienst | 100,26% |
19 | Kadaster | 100,18% |
20 | BAM | 99,92% |
21 | Groene Hart Ziekenhuis | 98,80% |
22 | Rijkswaterstaat | 98,40% |
23 | RDW (Rijksdienst Wegverkeer) | 97,69% |
24 | NS (Nederlandse Spoorwegen) | 97,11% |
25 | Mazars | 96,84% |
Deellijstjes
Beveiliging van thuiswerken | |
# | Organisatie |
1 | Defensie |
2 | Wageningen UR |
3 | Rabobank |
4 | BAM |
5 | Achmea |
6 | Ministerie van Defensie |
7 | Haaglanden Medisch Centrum (HMC) |
8 | Groene Hart Ziekenhuis |
9 | Belastingdienst |
10 | UMC Utrecht |
Faciliteren van thuiswerken | |
# | Organisatie |
1 | PostNL |
2 | Kadaster |
3 | Rabobank |
4 | Achmea |
5 | Defensie |
6 | ANWB |
7 | Wageningen UR |
8 | Martini Ziekenhuis |
9 | Rijkswaterstaat |
10 | UWV |
Financiële stabiliteit/zekerheid | |
# | Organisatie |
1 | Kadaster |
2 | PostNL |
3 | Ministerie van Defensie |
4 | BAM |
5 | Defensie |
6 | Mazars |
7 | Groene Hart Ziekenhuis |
8 | KLM (Air France-KLM) |
Amsterdam UMC (AMC en VUmc) | |
10 | Rijkswaterstaat |
Innovatiever door coronamaatregelen | |
# | Organisatie |
1 | Defensie |
2 | BAM |
3 | Mazars |
4 | Schiphol |
5 | ING |
6 | Haaglanden Medisch Centrum (HMC) |
7 | Wageningen UR |
8 | Rijkswaterstaat |
9 | UMC Utrecht |
10 | PostNL |
Martini Ziekenhuis | |
Mentale hulp in moeilijke tijd | |
# | Organisatie |
1 | Defensie |
2 | Rijkswaterstaat |
3 | Kadaster |
4 | ING |
5 | BAM |
6 | Schiphol |
7 | UMC Utrecht |
8 | ProRail |
9 | Ministerie van Defensie |
10 | Groene Hart Ziekenhuis |
Omgaan met coronamaatregelen | |
# | Organisatie |
1 | Defensie |
2 | Groene Hart Ziekenhuis |
3 | Achmea |
4 | Kadaster |
5 | PostNL |
6 | Wageningen UR |
7 | Rabobank |
8 | Ministerie van Defensie |
9 | UMC Utrecht |
10 | Haaglanden Medisch Centrum (HMC) |
Productvernieuwing en/of productaanpassingen | |
# | Organisatie |
1 | Defensie |
2 | UMC Utrecht |
3 | Schiphol |
4 | ING |
5 | Achmea |
6 | PostNL |
7 | Mazars |
8 | Rijkswaterstaat |
9 | Kadaster |
10 | Groene Hart Ziekenhuis |