De overname van callcenter-softwareleverancier Five9 door Zoom Video Communications is op een mislukking uitgelopen. Het had dit jaar de tweede grote overname op techgebied moeten worden, na de acquisitie van Nuance Software door Microsoft.
Op advies van een aantal financiële adviesbureaus zien de aandeelhouders van Five9 geen brood in de deal waarmee vijftien miljard dollar is gemoeid. Voornaamste reden is de vrees dat de enorme groei die Zoom tijdens de pandemie doormaakte, ten einde komt wanneer iedereen elkaar weer fysiek wil ontmoeten.
Volgens Five9 zijn de onderhandelingen met wederzijds goedvinden beëindigd. Wel blijven beide ondernemingen partners. Overigens heeft Zoom ook samenwerkingsovereenkomsten met contactcenter-softwareleveranciers als Genesys, Nice inContact, Talkdesk en Twilio. Zoom was van plan om klanten op basis van Five9 een geïntegreerde oplossing voor contactcenters te bieden.
In een blogpost stelt het bedrijf nu dat er andere manieren zijn om dat doel te bereiken. Ook zonder Five9 kan Zoom zijn platform aantrekkelijk maken voor klanten op het gebied van contactcenters, stelt Zoom-topman Eric Yuan. Begin 2022 lanceert Zoom zijn Video Engagement Center, een cloud gebaseerde oplossing waarmee bedrijven met hun klanten contact kunnen houden.