De woonadressen van ondernemers en bestuurders worden met ingang van het nieuwe jaar afgeschermd in het Handelsregister. Het demissionair kabinet wil met deze wijziging het misbruik van deze adresgegevens moeilijker maken.
Mede door toedoen van de Kamer van Koophandel (KVK) was een levendige handel in (privé)adresgegevens ontstaan. Ook leidde de ongebreidelde verspreiding van woonadressen tot stalking, intimidatie en dreiging. Vooral zelfstandigen met kantoor of praktijk aan huis, zoals artsen en advocaten, hadden daar last van. Dit was de Tweede Kamer een doorn in het oog.
Wettelijk toestemming
De ministerraad heeft daarom besloten dat de KVK vanaf 1 januari 2022 de woonadressen uit het Handelsregister moet gaan afschermen. Dit maakt een einde aan de doorverkoop voor marketingdoeleinden. Alleen overheidsorganisaties en beroepsgroepen die daar wettelijk toestemming voor hebben, kunnen vanaf 2022 de afgeschermde woonadressen nog inzien. Te denken valt aan de fiscus, advocaten en deurwaarders.
Er zit echter één gat in het systeem. Adressen die zijn opgenomen als vestigingsadres, zijn straks nog wel opvraagbaar. Veel zelfstandige ondernemers hebben een vestigingsadres dat gelijk is aan hun woonadres. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) kijkt wat hieraan kan worden gedaan. In de Datavisie Handelsregister waaraan het kabinet werkt, wordt de optie in kaart gebracht om de privacy ook in deze gevallen beter te beschermen.
Evenwicht tussen belangen
Het Handelsregister is een openbaar register waarin iedereen de gegevens van zijn zakenpartners kan controleren. Dat biedt rechtszekerheid in het economische verkeer. Tegelijkertijd moeten de in het Handelsregister opgenomen persoonsgegevens voldoende beschermd worden. De eerder genoemde Datavisie moet het evenwicht tussen die twee belangen opnieuw beoordelen en, waar nodig, bijstellen.
Dit traject is in het voorjaar gestart met een consultatie waarbij bedrijven, burgers en overheden konden aangeven hoe ze gebruik maken van het Handelsregister en hoe het Handelsregister invloed op hen heeft. Het kabinet komt in november met een aantal opties om anders om te gaan met ondernemersgegevens uit het Handelsregister, inclusief de bijbehorende voor- en nadelen van elke optie.
Totale onzin. Met het KvK-nummer kan je het BTW-nummer ophalen.
De EU heeft een site, waar je de naw gegevens kan controleren met het BTW-nummer.
Dus weer een hersenloze beslissing door de haagse randdebielen.
Ik ben benieuwd hoe Datavisie het evenwicht brengt tussen meerdere belangen want belangenverstrengeling via een wirwar aan rechtspersonen is niet ongebruikelijk, het zijn namelijk de gegevens van bestuurders waarover we het hebben. En in het handelsregister staan niet alleen de gegevens van zelfstandige ondernemers want ook de stichting is een rechtspersoon en deze wordt net als de vereniging nog weleens misbruikt. Daarom is sinds 1 juli 2021 de wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) van kracht want naast tegenstrijdig belang in het bestuur is er nog weleens sprake van ontstentenis en belet. Betreffende de rechtszekerheid is het namelijk handig als je weet wie gerechtigd zijn om te handelen uit naam van de rechtspersoon, niet onbelangrijk bij tuchtzaken als de rechtspersoon misbruikt wordt voor het uitvechten van een persoonlijke vete. Een lang verhaal kort gemaakt, ik ben makelaar in koffie en woon op de Lauriergracht 37……
Ik weet daarom niet wat de Tweede Kamer werkelijk een doorn in het oog is want zelfstandigen met kantoor of praktijk aan huis zijn zeer makkelijk te vinden, het is vaak de malafide ondernemer die anoniem wil blijven. Ik neem daarom aan dat ook de notaris toegang krijgt tot de afgeschermde gegevens omdat deze vooral in het economische verkeer een bij de wet geregelde taak heeft. Uiteraard dient de notaris van onbesproken gedrag te zijn en daarom is het tuchtregister van de Koninklijke Notariële Bond eveneens openbaar, niet in de laatste plaats om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan. Want transparantie in de besluitvorming binnen het openbaar bestuur wordt namelijk nog weleens ontransparant gemaakt middels een wirwar aan rechtspersonen waardoor subsidies onrechtmatig vertrekt worden.