T-Mobile NL stapt naar de rechter om de start van de uitfasering van het kopernetwerk door KPN met twee jaar uit te stellen. Volgens de telecomdienstverlener krijgt het van KPN te weinig tijd om zijn klanten te migreren naar glasvezel en wordt de onderneming gedwongen om duurdere producten voor klanten in te kopen bij KPN.
Dit meldt Telecom Paper. Het vakblad verwacht dat de rechtbank in november met een uitspraak komt.
T-Mobile maakt gebruik van het vaste KPN-netwerk om klanten op grote schaal internet aan te bieden. KPN streeft naar de volledige verglazing van zijn netwerk en wil vanaf 2023 het kopernetwerk afschakelen. Volgens T-Mobile liggen de tarieven die KPN voor het gebruik van zijn glasvezelnet rekent, hoger dan die van de koperlijnen, met als gevolg dat de telco de eigen tarieven ook moet verhogen.
Daarnaast stelt het bedrijf dat het meer tijd nodig heeft voor de migratie van zijn klanten. Het wijst op een driejaarstermijn die voorgeschreven door de Europese Commissie en de marktwaakhond ACM is opgelegd bij eerdere uitfaseringstrajecten. KPN zou pas afgelopen mei de volledige voorwaarden bekend hebben gemaakt.
KPN laat aan Nu.nl weten dat het wel op tijd was met de aankondiging om begin 2023 voor meer dan twee miljoen adressen het kopernetwerk buiten gebruik te stellen. Dat zou in februari 2020 zijn gebeurd. Het telecomconcern investeert fors in glasvezel en wordt hierbij financieel ondersteund door pensioenfonds ABP.
T-Mobile Nederland werd begin deze maand voor 5,1 miljard euro gekocht door de investeerders Apax en Warburg Pincus.