De introductie van de nieuwe iPhone 13 is redelijk geruisloos verlopen. Vroeger was het een hele happening. Mensen stonden een dag van te voren al in de rij. Ze stonden weliswaar nogal voor joker, want je kon de iPhone ook gewoon via internet bestellen, maar zij voelden zich hip.
Ik heb even wat reviews gelezen van de nieuwe iPhone en ik merkte toch een kleine teleurstelling. Het uiterlijk lijkt namelijk heel veel op de vorige iPhone, behalve dan dat het een kleinere inkeping in het scherm voor de gezichtsscanner heeft. En aangezien Apple een modeproduct is, is dit nogal dodelijk. Het is alsof de nieuwe herfstcollectie wordt getoond maar de modellen lopen in de kleren van vorig jaar. Weliswaar heeft iemand knielappen van appeltjes op de broeken genaaid, maar je herkent duidelijk je oude broek. Ik heb een oudere broer en ik liep vroeger vaak in zijn kleren. Nogal gênant want hij was vijf jaar ouder. Ik heb de disco weer terug gebracht eind jaren tachtig.
Waardeloos apparaat
Naast dat het bij de reviews van de nieuwe Apple vaak over het uiterlijk van het toestel gaat, valt het op dat de nieuwe versie altijd wordt vergeleken met de vorige versie en nooit met andere merken. Je leest nooit dat de nieuwe camera sterk is verbeterd doordat er een nieuwe sensor op de groothoeklens zit, maar dat deze feature eigenlijk al drie jaar op een beetje toestel uit Noord-Korea zit. Nu wordt er gezegd dat je de iPhone 13 moet kopen, want die iPhone 12 is eigenlijk een waardeloos apparaat omdat het een mega inkeping heeft in het scherm voor de gezichtsscanner.
Overwaarde huis gebruiken
En nu wil ik niet heel negatief doen, ik gun je van harte een iPhone 13. Het is vast een fantastisch toestel en als je de overwaarde van je huis nuttig wilt gebruiken, heb je mijn zegen. Maar zeg nou zelf, je oude toestel doet het toch ook nog prima?
Zou de clown van Computable ook wat meer kunnen dan nogal kortzichtig oordelen over ‘randzaken’ want het modeproduct van een smartphone werd vorige week nog als essentieel bestempeld omdat uitprinten van je QR-code als onnozel gezien werd. Van 5G naar 3G is een kleine stap voor de mens maar een grote stap voor de maatschappij want vorige week bleek de papieren versie niet hip te zijn maar deze week wel slim want als we massaal van de toegangspas gebruik gaan maken dan zal het netwerk voor problemen zorgen.
@Een oudlid.
Jacob geeft aan dat Iphone 13 en 12 etc. modeproducten zijn (of liever gezegd de hype die daar vaak mee gepaard gaat geeft hiervan toch sterk de indruk). Hij zegt niet dat /alle/ smartphones modeproducten zijn.
Ik denk dat Jacob hier best wel een goed punt maakt. Hij gebruikt veel woorden, maar het punt staat naar mijn idee als een huis.
We hebben principes en als die niet passen dan hebben we andere principes, het lezen van reviews is tenslotte niet het factchecken waar het vorige week nog over ging maar gewoon het nalullen van wat een ander roept. Wat betreft een (stand)punt is Jacob een grappenmaker zonder actieve herinneringen want die oude Nokia doet het inderdaad nog prima maar ik kan er niks meer mee door het ‘ver(tr)appen’ van de maatschappij.
@Jacob
Een smartphone is tegenwoordig een noodzakelijk hulpmiddel, je moet er één hebben voor toegang tot evenementen (coronapas) en om te communiceren met je collega’s / klasgenoten.
Welke smartphone is wat minder relevant, maar omdat bijvoorbeeld de app met je toegangspas tot evenementen alleen in een Android en iOS uitvoering wordt gemaakt, heb je een Android telefoon of een iPhone nodig. Hetzelfde geldt overigens voor zowat elke app, dus ook voor communicatie.
Liefhebbers van een Samsung Galaxy S maak je doorgaans niet blij met een iPhone en v.v. Bij Samsung vergelijk je de nieuwe Galaxy S met degene van vorig jaar, en bij Apple vergelijk je dus de iPhone van nu (13) met de iPhone van vorig jaar (12).
Jaren geleden kwam er elk jaar een nieuwe telefoon uit die enorm veel beter was dan degene van het jaar ervoor. De ontwikkeling ging met sprongen, je moest bijna wel een nieuwe kopen om de laatste apps nog te kunnen draaien.
Tegenwoordig komt er elk jaar een nieuwe telefoon uit die weer iets beter is dan degene van het jaar ervoor. Op papier zijn ze misschien 20% sneller geworden, maar als ze toch al 500% sneller waren dan je nodig hebt, dan merk je die laatste versnelling echt niet. Ja, de camera is ongetwijfeld beter, net als de accu, en het scherm, en …, maar je moet echt op de details letten om het verschil te merken.
Van 4G naar 5G, of dit jaar van 5G zonder mmWave naar 5G met mmWave zijn dingen die je totaal niet merkt. 5G is een evolutie, ook al beweren alle telco’s dat het een revolutie is die je niet mag missen. 5G zonder mmWave is marginaal sneller dan 4G, 5G met mmWave is nog bijna nergens beschikbaar, in Nederland moeten de frequenties nog worden geveild.
De introductie van een nieuwe iPhone / Galaxy S / whatever Chinaphone is altijd een mooi moment om het model van een jaar eerder met een leuke korting te kopen. De introducties zijn al jaren niet meer wereldschokkend, een telefoon van 3 jaar oud draait met gemak de laatste apps. De laatste alinea van Jacob klopt helemaal!
@Frank,
de iphone van Apple is ook een Chinaphone.
@Jan
Nee, dat is niet waar. Een Chinaphone is een telefoon die in China wordt ontworpen en gemaakt / geassembleerd.
De Apple spullen worden door Apple in de VS ontworpen, tot en met Apple’s eigen ARM processor.
Apple maakt de processor zelf niet, dat besteden ze uit aan Samsung (Zuid-Korea) en TSMC (Taiwan). De assemblage was tot een paar jaar geleden grotendeels in China, maar dat is nu India, mede dankzij allerlei handelsbeperkingen die door Trump zijn ingesteld.
Ook al wordt de gemiddelde iPhone niet meer in China gemaakt, toch ontkom je niet aan enkele in China gemaakte onderdelen in het apparaat. Maar dat geldt ook voor alle andere merken. De Fairphone bijvoorbeeld wordt voor 100% in China gemaakt.
Eh….. “een telefoon uit Noord-Korea”? Foutje of grapje?
Dus de Fairphone wordt door kinderhandjes en/of door dwangarbeiders goedkoop gefabriceerd in China zodat we in het westen een warm (klimaat)gevoel hebben op basis van de mooie marketing?
Wat betreft de diepzinnigere parallel naar kleren door het geweten uit Dronten ken ik nog wat politieke ophef over de goedkope productie van met name de dure merkkleding door Oeigoerse dwangarbeiders, moties hierover werden door de toenmalige minister van van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Kaag verworpen. Wat betreft principes hebben we namelijk altijd weer andere principes als het om de koopman en de dominee gaat.
Het speelt natuurlijk allemaal in op een bepaalde oerdrang: hebbe, hebbe, hebbe. Ik vind het altijd vermakelijk om te zien dat bepaalde mensen graag meteen zo’n nieuwste model willen hebben. Tegen de hoofdprijs, het maakt niet uit, want het is de nieuwste en de beste 🙂
En daarmee maken ze het weer mogelijk voor veel anderen om deze modellen na een paar jaar aan te schaffen. Nog steeds nieuw te bestellen, maar dan voor de helft van de introductieprijs. En ook dan kun je er nog steeds mee Appen, Snappen en wat dies meer zij.
O ja, en bellen.