Hoewel de Brexit-deal opluchting voor het internationale bedrijfsleven bracht, gingen de eerste paar maanden van de post-Brexit-handel verre van een (Brits) leien dakje. Van de ene op de andere dag werden consumenten de dupe van de veranderingen: extra kosten, lege schappen of toegangsrestricties voor bepaalde winkels kwamen als een verrassing voor veel klanten. Dit alles werd veroorzaakt door de aangepaste handel tussen het VK en de EU.
Organisaties die zich kunnen schikken in het nieuwe handelslandschap blijven, ondanks de regelgeving, klanten zonder verstoringen bedienen. Maar waar worden consumenten zo kort na de Brexit precies mee geconfronteerd? Hoe kunnen zij deze obstakels tegengaan, en kunnen bepaalde technologische ontwikkelingen hier een rol in spelen? In deze blog leg ik uit waarom deze problemen zich voordoen en hoe bedrijven kunnen zorgen voor de beste kwaliteit van dienstverlening in het post-Brexit-handelslandschap.
Klanten betalen hoge bezorgkosten
In de huidige economie zijn Nederlandse winkeliers gewend aan snelle en gemakkelijke bezorging tegen de laagst mogelijke kosten. Sinds 1 januari 2021 gelden er echter andere regels. Eerder dit jaar waarschuwde de douane al voor extra kosten bij het kopen in Britse webshops. In Nederland betalen consumenten namelijk btw over aankopen die 22 euro of meer kosten in webshops uit het VK en invoerrechten voor producten met een waarde van 150 euro of hoger.
Bedrijven weigeren over de grens te verzenden
Door de toegenomen complexiteit van het handelslandschap na de Brexit, hebben bedrijven aan beide zijden van de grens zich teruggetrokken uit de internationale handel. Het Nederlandse bedrijf Dutch Bike Bits verzendt bijvoorbeeld naar alle landen – behalve naar het VK na de Brexit. Ondanks de sterke geschiedenis van e-commerce in het VK, merken veel mkb-bedrijven in het VK dat ze niet langer handel kunnen drijven met de EU, waardoor ze de interactie mislopen met klanten die wel betrokken waren vóór 1 januari.
Impact van aangestuurde technologieën
Voor alle soorten bedrijven vereist de plotselinge toename van uitbestede diensten (veroorzaakt door de Brexit), die hoge kosten met zich meebrengen, ofwel geautomatiseerde oplossingen om de enorme hoeveelheid gegevens te beheren. De laatste optie biedt een uitstekend rendement op de investering. Want aangestuurde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml) vullen en dienen formulieren in, gebruikmakend van embedded douane-ervaring. Deze investering bespaart organisaties veel tijd waardoor uiteindelijk de kosten voor deze technologische implementaties worden gerechtvaardigd.
Organisaties zitten in de knoei
Consumenten betalen door de Brexit hogere prijzen voor verzending, wachten langer op aankopen en terugbetalingen of kunnen simpelweg geen producten aanschaffen. Britse en Europese bedrijven banen zich ondertussen dapper een weg door de douaneverwarring.
Er staan ook andere kosten op de eindafrekening. Naast deze obstakels, komen consumenten ook nog andere problemen tegen: consumenten die gewend zijn aan een soepel retourproces ontvangen plots een slechte service. Ze krijgen vaak te maken met vertragingen, onverwacht papierwerk of extra kosten. De reden hierachter is dat retourzendingen duurder zijn dan ooit voor bedrijven die de invoerrechten en btw niet kunnen declareren. Ondertussen worstelen deze merken dan weer om de juiste service te bieden die hun klanten nodig hebben.
Er is hoop voor organisaties die hulp zoeken
Van geen enkel bedrijf kan worden verwacht dat het de post-Brexit-complexiteit begrijpt zonder de hulp van specialisten. Hoewel het advies er is, kan het inhuren van douane-experts, het toepassen van technologieën zoals ai en ml of het raadplegen van online bronnen het verschil maken dat nodig is om te blijven concurreren in het alsmaar bewegende handelslandschap.
(Auteur Davind Dhingra is director solution consulting bij BluJay Solutions.)