Uitgever Sanoma mag Iddink overnemen, het bedrijf dat behalve schoolboekendistributeur ook eigenaar is van het digitale platform Magister. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na een rechterlijke uitspraak van afgelopen voorjaar onderzoek gedaan naar de gevolgen van de overname en stelt hier dezelfde voorwaarden aan. Zo moet niet alleen innovatie worden gestimuleerd, ook moet er een gelijk speelveld voor uitgevers blijven bestaan.
In Magister zit digitaal lesmateriaal, lesroosters, resultaten van leerlingen en huiswerkopdrachten. De rechter was bang dat Sanoma dit digitale platform en de leermiddelen van zijn uitgeverij gebundeld zou gaan verkopen. Dat zou de concurrentie tussen educatieve uitgevers te veel beperken. Sanoma is eigenaar van Malmberg, een educatieve uitgever die papieren en digitale leermiddelen aanbiedt.
In 2019 keurde de ACM de overname van Iddink door Sanoma onder voorwaarden goed. Maar de rechter vond de motivering van de ACM op één punt onvoldoende onderbouwd. De ACM heeft daarom opnieuw onderzoek gedaan. Hieruit komt naar voren dat het niet aannemelijk is dat Sanoma producten gebundeld op zo’n manier gaat aanbieden die de concurrentie schaadt. Zo brengt het marktonderzoek onder scholen aan het licht dat zij een digitaal platform en leermiddelen niet gecombineerd willen afnemen en dat vaksecties leermiddelen eerder kiezen op basis van kwaliteit dan op prijs.
De ACM onderzocht ook wat het effect op de concurrentie zou kunnen zijn als Sanoma de producten toch zou bundelen. De ACM concludeert dat dit effect zeer klein is.