CM.com, het online-communicatieplatform dat ook mobiele betalingen mogelijk maakt, heeft zijn oorlogskas flink aangevuld. Het beursgenoteerde cloud-softwarebedrijf uit Breda haalde met succes honderd miljoen euro op met de uitgifte van converteerbare obligaties.
Met het geld verkrijgt CM.com de financiële spierkracht om snel overnames te doen als zich gelegenheden voordoen. Dat kan de groei van deze specialist in software voor slimme klantcommunicatie verder versnellen. Ook is meer autonome groei mogelijk, bijvoorbeeld door extra marketing. CM.com werkt hard aan meer zichtbaarheid in de markt. De sponsoring van de F1-race te Zandvoort dit weekeinde is daar een voorbeeld van. Dergelijke campagnes vergen enorme kapitalen.
Aandelenkoers omlaag
Op de Amsterdamse effectenbeurs werd gisteren niet onverdeeld gunstig gereageerd op de uitgifte van de converteerbare obligatielening. Bovendien blijken de beide oprichters Gilbert Gooijers en Jeroen van Glabbeek gezamenlijk 250.000 aandelen te hebben verkocht. De aandelenkoers zakte 7,3 procent om zich later iets te herstellen. De beurs vond de rentecoupon van twee procent aan de hoge kant. Eerder was een bandbreedte van 1,25 á twee procent afgegeven. Anderzijds ligt de rente op bedrijfsobligaties doorgaans wat hoger.
Voor beleggers hebben converteerbare obligaties het voordeel dat deze gedurende een periode van vijf jaar kunnen worden omgezet in aandelen. Dat kan tegen een conversieprijs van 53,30 euro. De huidige koers ligt rond 42,50 euro. Als de koers het niveau van 53,30 euro niet haalt, moeten de obligatiehouders genoegen nemen met een rente van twee procent. Gebeurt dat wel, dan is de houder verzekerd van een hoger rendement.