Bedrijven en instellingen kunnen voortaan gemakkelijker hun online-zaken regelen met overheidsorganisaties in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Ze moeten dan gebruik maken van e-herkenning als Europees erkend inlogmiddel. Deze nieuwe mogelijkheid scheelt papierwerk, zeker voor douanezaken.
Vergunningen kunnen nu ook over de grens elektronisch worden aangevraagd. Ook is het gemakkelijk als je medewerkers in het buitenland digitaal kan ziekmelden. Het invullen en opsturen van papieren formulieren kost immers veel tijd. Bij gebruik van één digitale sleutel zoals e-herkenning (e-id), een soort DigiD voor ondernemers en organisaties, gaat dit allemaal veel gemakkelijker.
E-herkenning gold al eerder als Europees inlogmiddel. Twee jaar geleden is het technische stelsel specifiek voor e-herkenning al genotificeerd. Notificatie is het proces om te komen tot een Europees erkend inlogmiddel. E-herkenning voldeed daarmee aan alle Europese e-idas-eisen die het online-zakendoen met overheidsorganisaties over de grens net zo gemakkelijk en veilig maken als in eigen land
EH3
De nieuwe mogelijkheid is tot stand gebracht door een publiek-private samenwerking van de leveranciers van e-herkenning en RVO, RvIG, Logius en het ministerie van BZK.
Daardoor kunnen Nederlandse bedrijven en organisaties met e-herkenning vanaf betrouwbaarheidsniveau EH3, inloggen bij overheidsorganisaties in Europa die Europees inloggen aanbieden. EH3 geldt als een substantieel betrouwbaarheidsniveau. Naast tweefactor-identificatie is eenmalig fysieke identificatie nodig. De aanvrager moet een origineel id-bewijs kunnen tonen. Nog betrouwbaarder is EH4, waarvoor je een smartcard of isb-token nodig hebt met daarop een public key infrastructure-overheidscertificaat. Ondernemers die willen weten hoe zij e-herkenning over de grens kunnen gebruiken, nemen contact op met hun leverancier.