LeydenJar Technologies haalt 22 miljoen euro op voor de doorontwikkeling van zijn duurzame superbatterij. Ook kan de startup hiermee het product klaarmaken voor massaproductie tegen een concurrerende prijs. De fabriek in Eindhoven wordt verder opgeschaald.
LeydenJar denkt met innovatieve batterijtechnologie de energietransitie te versnellen. Het bedrijf claimt batterijen te kunnen maken met 70 procent meer energieopslag dan de beste batterijen die nu in de markt aangeboden worden. Dit maakt een veel grotere actieradius van elektrische auto’s mogelijk.
Ook is de batterij geschikt voor snelladen, zodat je binnen een kwartier weer op de weg bent. Smartphones hoeven minder vaak aan de lader. Eveneens in aantocht zijn vliegtuigen die elektrisch kunnen vliegen. Bovendien is het maakproces van deze batterijen ook nog eens fors duurzamer dan dat van ‘gewone’ li-ion (oplaadbare) batterijen. Volgens het Leidse bedrijf komt er veel minder CO2 bij vrij, tot wel 85 procent
Oprichter en directeur Christian Rood: ‘Met deze investering kunnen we een grote stap maken in het versnellen van de energietransitie, omdat batterijtechnologie vaak nog de bottleneck is voor de elektrificatie van auto’s en vele andere toepassingen. In de toekomst zullen we steeds meer gebruik maken van allerlei toepassingen van batterijen. Dan is het dus ook extra noodzakelijk dat deze op een duurzame manier worden geproduceerd.’
TNO
LeydenJar is in 2016 vanuit TNO ontstaan. Volop wordt ingezet op het vergroten van de levensduur van de batterij. Momenteel werken er zo’n twintig mensen bij het bedrijf. Door de nieuwe investering verwacht het bedrijf over 1,5 jaar naar ten minste 70 volledige arbeidsplaatsen door te groeien.
Yard Energy, Catalus Capital, Invest-NL, ING Sustainable Investments en Somerset Capital Partners doen mee aan de Series A-investeringsronde. Bestaande investeerders (onder meer BOM en Doen- participaties) investeren ook verder. Bovendien geeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) ruim vijf miljoen euro subsidie.
Europa speelt momenteel een ondergeschikte rol bij de productie van batterijen. De meeste fabrikanten zitten in China en Japan. De Europese Commissie probeert daar verandering in aan te brengen. Het streven is om in 2030 een kwart van de wereldwijde batterijproductie binnen de EU te doen.