Het voorbije jaar bracht ons telkens terug bij dezelfde vraag: is dit tijdelijk of een nieuwe realiteit waaraan we ons moeten aanpassen? Vandaag verwachten ceo’s in bijna elke sector een overschakeling naar een permanent hybride werkmodel.
Uit onderzoek van auditkantoor BDO blijkt dat zestig procent van de Belgen minstens twee dagen per week wil telewerken na de pandemie. Bij sociaal secretariaten zoals Attentia hoor je eenzelfde geluid: een hybride werkomgeving met twee à drie dagen per week kantoorwerk is een goede mix om van telewerken iets duurzaam te maken.
Technologie en partners moeten bedrijven daarbij helpen om strategieën op lange termijn te implementeren die het working anywhere mogelijk maken. Deze combo speelt een belangrijke rol: ze helpen bedrijven een balans te vinden tussen kosten, security en risico’s, en verbeteren de interne betrokkenheid, samenwerking en productiviteit. Partners speelden al een essentiële rol bij het operationeel houden van bedrijven tijdens de pandemie en zijn nu opnieuw essentieel om verandering op lange termijn te realiseren.
Waarom? Voor it-teams is het niet evident om zulke veranderingen snel door te voeren. Dus hebben ze ondersteuning van partners nodig om een digitale werkomgeving op te zetten. Zo moet onder andere de beveiliging worden gemoderniseerd nu de traditionele perimeter verdwenen is; edges moeten beheerd en beveiligd worden, medewerkers moeten eenvoudig toegang hebben tot applicaties, tools en data.
Mobiel kantoor
Een mooi voorbeeld is Politiezone Antwerpen. Vroeger moesten agenten naar het bureau komen om hun papierwerk uit te voeren. Het ‘mobile office’-project bracht daar verandering in en de politiecombi werd letterlijk een mobiel kantoor. Data opzoeken, een pv verwerken, dat gebeurt nu in het politievoertuig via een nieuw digitaal platform Focus met gelijknamige app. De app combineert tot veertig zoekbronnen en databanken van verschillende politieafdelingen, stadsdiensten en hulpdiensten. ‘Criminelen zitten niet stil, dus onze it moet ook 24/7 beschikbaar zijn’, zegt Stijn Haemhouts, adjunct-directeur ict bij Politie Antwerpen. ‘Dankzij dit mobiele werken via het Focus-platform zijn onze responstijden drastisch gedaald van meer dan acht naar minder dan drie minuten. Voor mijn it-team is ook het beheer van het systeem vereenvoudigd.’
Uiteraard is voor zo’n opzet een up-to-date it-infrastructuur nodig. Bert Smet, solution architect en digital workplace practice lead bij HPE België omschrijft dit als volgt: ‘Onze HPE-systemen zorgen ervoor dat het Focus-platform op elk moment kan opschalen. Gebruikers weten dat ze snel de data kunnen krijgen die ze nodig hebben en dat ze in een stabiele it-omgeving kunnen werken. En dat met veel minder complexiteit voor het it-team.’
Drie vragen
Om bij de klant een meer permanente, gedistribueerde anywhere workforce te creëren, moet elke partner in staat zijn om de volgende drie vragen te beantwoorden.
- Hoe help ik klanten om van nul naar honderd of meer virtuele desktops te schalen?
Het empoweren van een workforce vraagt om een nieuwe aanpak waarbij bedrijven workspaces moeten kunnen leveren met digitale tools en ingebouwde endpoint security. Waar medewerkers zich ook bevinden.
Nu remote workforces verschuiven naar anywhere workforces, is een duurzame visie belangrijk. Bedrijven zouden een beroep moeten kunnen doen op de expertise van partners in de Benelux, zodat hun activiteiten door blijven gaan en tegelijkertijd de werknemerservaring gegarandeerd blijft of zelfs verbeterd – via automatisering, zero-trust-beveiliging en een uitgebreide it-architectuur die de medewerker op de eerste plaats zet.
- Hoe doorbreek ik de interne silo’s bij de klant?
Nu de manier waarop we werken veranderd is, worstelen it-teams om de implementatie-, beheer- en ondersteuningsvereisten voor de work-from-anywhere workforce bij te benen. Veel teams werken nog in silo’s met on-premise pc-management tools en teams.
Aan de beveiligingskant zijn er ook uitdagingen, omdat teams zich voor hun aankopen of beslissingen vaak baseren op directe dreigingen of behoeften in plaats van binnen het bedrijf samen te werken om proactief problemen op te lossen. Veel bedrijven hebben op dit moment geen samenhangend beeld van kwetsbaarheden, bedreigingen en van wat ze proberen te beschermen in een gedistribueerd model.
Betrouwbare partners – die weten hoe het bedrijf werkt, maar genoeg afstand hebben om een meer holistische benadering te hanteren – kunnen interne it-teams helpen om in kaart te brengen waar deze silo’s zich bevinden en ze doorbreken om een bredere visie te creëren op de doelen van het bedrijf.
- Hoe introduceer ik een objectieve veranderstrategie?
Over het algemeen zijn bedrijven en medewerkers het afgelopen jaar goed omgegaan met de veranderingen. Om dit ook op de lange termijn te laten slagen en de concurrentiepositie van het bedrijf te behouden, is een goed doordachte veranderstrategie nodig. Maar het is niet eenvoudig om iedereen binnen het bedrijf erbij te betrekken, een stap terug te doen en een echte visie voor de verandering te ontwikkelen. Daarom is het essentieel om een derde partij erbij te betrekken die met een frisse blik naar de situatie kijkt.
Hét momentum voor partners
Dit is een van de snelste en grootste veranderingen in onze manier van werken. Het is niet eenvoudig om als bedrijf hierop te reageren door een digitale werkplek te creëren die telewerken probleemloos ondersteunt en helpt om meer flexibel te werken, snel te reageren op toekomstige veranderingen. Daarom is dit zo’n enorme kans. Tijdelijke oplossingen vervangen door langetermijnoplossingen is haalbaar met de ondersteuning van betrouwbare partners die ervaring, kennis en expertise hebben van de verandering die nodig is om de toekomstige anywhere workforce te ondersteunen.
(Auteur Kenneth del Rio van Heese is director channel sales bij VMware Benelux.)