De honger van het mobiele betaal- en communicatieplatform CM.com naar nieuwe deelnemingen of overnames op gebied van fintech is nog allerminst gestild. De investering van 2 miljoen euro waarvoor het Bredase techbedrijf een belang in het Britse Phos verwierf, is de opmaat naar méér. Grotere investeringen liggen in het verschiet.
Jeroen van Glabbeek, topman van CM.com, kan nog niet het percentage noemen van zijn deelneming in Phos. Dat zou namelijk onhandig zijn met het oog op de onderhandelingen die het Britse fintechbedrijf voert over een grote nieuwe financieringsronde. Van Glabbeek laat doorschemeren dat ook CM.com daarbij nauw betrokken is.
‘CM.com is buiten enkele kleinere informele investeerders de eerste grote investeerder in Phos,’ zo licht hij toe. Aan het op software gebaseerd point-of-sale-systeem is meer dan vijf jaar lang gewerkt. Nu het bedrijf de technologie klaar heeft en de eerste omzet wordt gehaald, is het tijd voor de verdere commerciële uitrol. Ook Bunq, de bank van TransIP-oprichter Ali Niknam die vorig jaar als eerste in Nederland Google Pay introduceerde, gaat van deze technologie gebruik maken.
Van Glabbeek ziet veel potentie in deze software die van een mobiele telefoon een pinterminal maakt. De beleggers juichen dat eveneens toe. De aankondiging van de deelneming in Phos, hoewel financieel beperkt van omvang, deed de toch al hoge koers van CM.com met 5,5 procent opveren. Het aandeel steeg van 16 euro een jaar geleden naar 45 euro. De afgelopen maand bedroeg de stijging 50 procent.
Van Glabbeek zit op het vinkentouw om nog meer aanbieders van nieuwe betaaltechnologie over te nemen. Inmiddels heeft hij vijf acquisities op dit gebied gedaan waaronder die van het point of sale-betalings-acceptatieplatform PayPlaza.
Het werkterrein van CM.com, dat van omnichannel-communicatie, ticketing en betalen, staat volgens hem nog in de kinderschoenen. Van Glabbeek: ‘CM.com heeft meer dan honderd programmeurs in dienst om nieuwe software te ontwikkelen, maar die hebben maar beperkte tijd. Als een bedrijf iets heeft ontwikkeld dat goed werkt, dan is een overname vaak een aantrekkelijk alternatief.’
Volgens hem gaat de technologische ontwikkelingen momenteel alle richtingen op. Soms weet je niet wat uiteindelijk aanslaat. Het is moeilijk om op het winnende paard te gokken. Continu zijn er nieuwe trends. Neem bijvoorbeeld Instagram-betalen. Via overnames valt vaak sneller te schakelen.
Met DNB-licentie Europa in
Geografisch richt CM.com zich qua fintech vooralsnog op Europa. Dat heeft te maken met de licentie van De Nederlandsche Bank die betrekking heeft op betaaldiensten in de EU, Zwitserland en Noorwegen. Maar de Europese markt voor betalingen die nu nog vrij versnipperd is, biedt genoeg kansen.
Met haar messaging-technologie bedient CM.com ook veel webwinkels. Langs die weg kan het bedrijf ook allerlei betaalfaciliteiten leveren. Daar zit nog heel veel groeipotentie in. Nederland behoort wat dat betreft tot de voorlopers. Daarnaast ziet Van Glabbeek veel kansen over de grens. Landen als Duitsland en Oostenrijk staan nog maar aan het begin van de ontwikkeling naar nieuwe betaalwijzen.
Gateway-diensten overheid
CM.com richt zich op het samenbrengen van meerdere e-commercemarkten via haar geïntegreerde platform. Een goede boterham wordt ook verdiend aan de distributie van tekst- en spraakberichten van de Nederlandse overheid aan burgers. Al tien jaar verzorgt het bedrijf uit Breda deze gateway-diensten. Onlangs werd dit contract verlengd tot 2030.
Maar CM.com profiteert momenteel vooral van de investeringen die bedrijven doen in virtuele klantcommunicatie. Klantbetrokkenheid via online kanalen is van cruciaal belang geworden. En CM.com speelt daar met haar software voor slimmere klantcommunicatie en -betrokkenheid handig op in. Behalve klantinteractie stimuleert ook de groei van online bestellen en thuiswerken haar omzet. Covid-19 heeft deze ontwikkelingen versneld. Met CM.com’s software kunnen medewerkers vanuit huis hun klanten helpen. Ze hoeven niet meer naar een call center te gaan.
Dutch Grand Prix in Zandvoort
Behalve in technologie investeren de West-Brabanders flink in marketing. Enkele jaren geleden was dat nog in een ‘avondje NAC’. Maar aanstaande week is dat de Dutch Grand Prix in Zandvoort. CM.com demonstreert daar hoe je de customer journey van evenementen en bedrijven kan digitaliseren.
Overigens is de cirkel daarmee rond want Van Glabbeek’s CM (Club Message) begon 21 jaar geleden met het versturen van reclame-sms’jes aan Brabantse discotheekbezoekers. Ook het stemmen op kandidaten tijdens tv-shows waaronder Idols legde de basis voor het huidige bedrijf dat inmiddels ruim achthonderd medewerkers telt.