Erp-systemen waren ooit te vergelijken met maatpakken. Veel functies, workflows en tools werden op maat gemaakt, ofwel gecodeerd, voor klanten. Dat stelde de klanten gerust die dachten dat hun zakelijke behoeftes uniek waren. Naast dat ze een fortuin betaalden aan consultancy en systeemintegrators, was de implementatie tijdrovend en duur. Maar daar zijn we allang niet meer.
Moderne erp-systemen zijn nog steeds te personaliseren, maar omdat ze een kleinere investering dan voorheen vragen, kunnen bedrijven de ballast van het maatwerk uit het verleden achter zich laten.
Traditionele erp-softwareleveranciers doen nog steeds hun best om aan de behoeften van elke organisatie te voldoen. Nieuwere erp-systemen worden inmiddels kant-en-klaar geleverd per markt of segment. Ze zijn nog wel aan te passen, maar de omvang en de impact is veel kleiner en niet te vergelijken met het verleden. De behoefte aan maatwerk is bij vooruitstrevende organisaties verdwenen; zij kiezen ervoor workflows aan te passen via low-code/no-code-tools. Het nieuwe maatwerk gaat grotendeels over het uitbreiden van systemen, bijvoorbeeld het automatiseren van handtekeningen via een DocuSign-api. De zogenaamde ‘api-economie’ en de eenvoud en openheid van de cloud betekenen dat we profiteren van toegankelijke interfaces om tools te verbinden en om systemen samen te voegen.
Afgetroefd
De uitdaging van erp-gebruikers is verschoven van een softwaregerichte, technische aangelegenheid naar functionele en organisatorische problemen en kansen. De nieuwe erp-gebruikers zijn geen programmeurs, maar super users die bedrijfsmatig optimaal gebruik willen maken van de waarde die binnen handbereik ligt. Het zijn de creatieve werknemers die helpen processen te creëren die snel zijn en zichzelf en andere gebruikers niet willen belasten met het openen van meerdere applicaties en computerschermen. We zouden zelfs kunnen stellen dat it is afgetroefd door zakelijke gebruikers die de ‘macht hebben’, maar waarschijnlijk nog nooit in hun leven hebben gecodeerd.
Die verschuiving heeft ook gevolgen voor de leveranciers. Softwarebedrijven creëerde nieuwe functies die bij elke release groter werden. Nu ligt de focus op het creëren van systemen die intuïtief zijn en werken als een digitale assistent en collega om gebruikers te helpen productiever te worden.
Toekomst
Samenvattend is dit de toekomst van erp: het creëren van extensies en bot-interacties, zodat gebruikers zichzelf kunnen bedienen omdat de applicaties intuïtief zijn. Routinetaken zijn overbodig en de bot doet werk dat ooit uren in beslag nam. Systemen weten wat we willen op basis van machine learning en helpen ons om taken automatisch uit te voeren. In plaats van gesprekken over cloud-erp waarbij de angst voor verloren aanpassingen en code domineren, moeten we dieper ingaan op de echte zakelijke behoefte, begrijpen wat nodig is en vervolgens voldoen aan de verwachtingen, of die zelfs te overtreffen.
(Auteur Erik Bontekoe is director erp practice EMEA bij Unit4.)