Covid-19 veroorzaakte de grootste transformatie op wereldvlak sinds uitvindingen als de telefoon, elektriciteit of internet. Ons dagelijks leven doorging een grote verandering waaraan niemand ontsnapte: ‘het nieuwe normaal’. Het licht lijkt te schijnen aan het einde van de coronatunnel en we trekken we er voorzichtig weer op uit. Tegelijkertijd zouden we bijna vergeten welke irritaties we ervoeren buiten de deur, die – ondanks een ondersteboven gehaalde wereld – niet zijn verdwenen. En het aanpakken van deze problemen is van belang om de leefbaarheid te verbeteren op weg naar een slimme samenleving.
Neem afvaldumping. Sigaretten worden nog (te) vaak op de grond uitgedrukt, mondkapjes slingeren rond op straat en afvalzakken worden overal behalve netjes in de vuilnisbak gedumpt. Hoewel we steeds creatiever met ons afval omgaan en materialen recyclen, is zwerfvuil een maatschappelijk probleem. Om dit tegen te gaan, worden ‘opschoondagen’ georganiseerd en werd statiegeld op plastic flesjes ingevoerd. En ook al is dat wennen, volgens veel Nederlanders is het een stap in de juiste richting.
Afvaldumpers
Uit onderzoek van Axis Communications blijkt dat Nederlanders vertrouwen op het stimuleren van afvalinzameling door het invoeren van statiegeld. Volgens vier op de tien moet dit het nadrukkelijkst worden ingezet om zwerfafval aan te pakken. Naast statiegeld invoeren, vindt een kwart dat het gebruik van technologie, zoals camera’s en meldings-apps, het zwerfafvalprobleem kan tegengaan. Het plaatsen van camera’s zorgt niet alleen dat afvaldumpers zijn te betrappen, het schrikt hen ook af. Dankzij meldings-apps, waarmee burgers aangeven waar er afval langs de weg is gestort, wordt dit probleem niet alleen verder opgelost, ze geven ook indicaties waar ordehandhavers de situatie nauwer kunnen opvolgen.
Stress door file
Daarnaast denken we sinds corona minder na over problemen op de weg. Hoewel het huidige advies blijft om zo veel mogelijk thuis te werken, hopen we dat daar over een tijdje verandering in komt. En dat betekent: we keren (deels) terug naar kantoor. Terwijl we op en tijdens het werk onze tijd zo efficiënt mogelijk proberen in te delen, verliezen we nog altijd veel tijd in het verkeer. Er zijn verschillende mobiliteitsproblemen, maar bovenaan de lijst staan voor Nederlanders duidelijk files.
Slechte verkeersdoorstroming is een issue waar we tijdens de lockdownperiodes even afscheid van namen, maar intussen stapelt de verkeerstress zich opnieuw op rond de knelpunten in ons wegennet. Voor een kwart van de Nederlanders staat dit probleem stipt op nummer één en voor twee derde staat het aansluiten in de file en het tijdverlies dat erbij komt kijken in de top drie van meest stressvolle problemen in het verkeer. Een andere ergernis is een slechte bewegwijzering. Een kwart van de Nederlanders stoort zich daar het meest aan. Voor twee derde is het één van de drie problemen waar hij of zij zich het meest over opwindt.
Vertrouwen in technologische innovaties
Of het nu gaat om zwerfafval of files, slimme technologie biedt een uitkomst voor het tegengaan van problemen die wij buiten de deur tegenkomen. Moderne camera’s en sensoren kunnen een rol spelen om verkeersproblemen te verminderen of sommige zelfs definitief te verhelpen. Door middel van artificial intelligence zijn verkeerssituaties nauwkeurig te monitoren, oplopende files te detecteren en eventueel verkeer om te leiden via rustigere alternatieve routes.
Daarnaast bieden de nieuwste innovaties op technologisch vlak mogelijkheden om problemen zoals zwerfaval aan te pakken. Een stimulans zoals het invoeren van statiegeld blijkt nodig om aangezet te worden om afval in te leveren, in plaats van te laten slingeren. Daarnaast zijn camera’s in te zetten om zelfs bij weinig licht of bij slechte weersomstandigheden haarscherpe beelden te registreren. Deze helpen handhavers om overtreders makkelijker te identificeren. De resultaten van dit onderzoek wijzen erop dat een grote meerderheid van de Nederlandse burgers er helemaal geen bezwaar tegen heeft als deze worden ingezet. Door hier als gemeente nog beter over na te denken en in te investeren, kan de leefbaarheid verder worden vergroot.
(*) Genoemd onderzoek is uitgevoerd onder ruim duizend Nederlanders door onderzoeksbureau Multiscope.
(Auteur Edwin Beerentemfel is manager global partners & end customers bij Axis Communications.)