Wie een manager vraagt welke it-technologieën in de organisatie aanwezig zijn, hoeft geen verhelderend antwoord te verwachten. Gewoon omdat het aantal it-oplossingen bijzonder groot is, zelfs in kleinere bedrijven. De complexiteit maakt het er ook niet eenvoudiger op voor it-professionals die het vaak ontbeert aan voldoende kennis om bepaalde problemen op te lossen en als doorgeefluik naar specialisten op te treden.
In dit complexe it-landschap moeten ontwikkelaars meerdere programmeertalen kennen om applicaties te bouwen. Devops groeit in hoog tempo en bedrijven verkiezen voor kritieke processen unieke it-platformen boven gestandaardiseerde oplossingen.
Op het niveau van it-infrastructuur zien we weliswaar een omgekeerde trend en streven organisaties vooral naar vereenvoudiging, zowel in architectuur als beheermechanismen. Nog niet zo lang geleden werd gepredikt dat elke applicatie een eigen server moest hebben, waardoor bedrijven met uitgebreide legacy-systemen zitten die steeds moeilijker te ondersteunen zijn.
Vereenvoudiging van it-beheer
Virtualisatie, hyper-convergence en cloud-technologieën hebben een verwoestende klap uitgedeeld aan deze verouderde manier van werken. Met de komst van nieuwe technologieën is er voor altijd een einde gekomen aan de liefde voor hardware. De snelle en universele transitie naar de x86-architectuur leidde echter tot een onverwacht resultaat: iedereen begon computing te zien als service. Je zou deze ontwikkeling kunnen vergelijken met de auto-industrie. Ooit was de aanwezigheid van een antiblokkeersysteem in auto’s een uitzondering. Deze technologie werd maar door een of twee leveranciers aangeboden. Tegenwoordig worden er geen auto’s meer geproduceerd zonder deze technologie. Hetzelfde geldt voor voor it. Iets wat voorheen slechts een aanvulling was, is nu de standaard. De focus verschuift daarbij naar de gebruiker en het beheer, waardoor logischerwijs standaardisatie en vereenvoudiging van procedures plaatsvinden.
Vereenvoudiging van it-beheer heeft zich in korte tijd snel ontwikkeld. Zo is het creëren van een virtuele machine tegenwoordig net zo ‘makkelijk’ als contactloos betalen. De actie zelf lijkt zo simpel, maar die eenvoud is misleidend. Achter één simpele actie gaat een complex proces schuil, waarin systemen automatisch met elkaar communiceren en protocollen veelal gestandaardiseerd zijn. Zo kan het proces achter bijvoorbeeld contactloos betalen plaatsvinden zonder onze directe participatie. Het is daarom een logische volgende stap om routinematige processen verder te automatiseren. Dit kunnen bijvoorbeeld updates zijn, firmware lifecycle-management, de inzet van virtuele machines, betrouwbare monitoring en zelfs automatische bug fixes. Deze mogelijkheden zijn beschikbaar via ingebouwde machine learning of geautomatiseerde besluitvormingscomponenten. Het automatiseren van bepaalde processen verkleint bovendien het risico op menselijke fouten.
Onzichtbare infrastructuur
Een hoog automatiseringsniveau stelt bedrijven in staat meer service te bieden voor it-gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn voor devops-teams, wiens verzoeken vaak dynamisch zijn en krappe deadlines hebben. In dat geval zou de interactie er als volgt uit kunnen zien.
Het infrastructuur-team genereert en publiceert een lijst met beschikbare servers op een serviceportaal. Een ontwikkelaar die een virtuele server wil gebruiken – voor bijvoorbeeld de release van een nieuwe bedrijfsapplicatie – bezoekt de portal, selecteert de gewenste dienst en dient een verzoek in. Het verzoek wordt vervolgens automatisch uitgevoerd, waarbij ook configuraties, setups en toegang direct worden meegenomen. Dit alles met minimale menselijke tussenkomst (of zelfs volledig zonder menselijke tussenkomst). Dit heet ook wel infrastructure-as-code.
Het automatiseren van routinematige processen, vereenvoudiging van beheer en de implementatie van een servicegerichte aanpak zullen uiteindelijk leiden tot een branchebrede benadering van de it-infrastructuur. Een infrastructuur die geavanceerd genoeg is om hoge prestaties en betrouwbaarheid te leveren, en tegelijkertijd gemakkelijk te beheren is en onzichtbaar werkt – zelfs voor beheerders.
De verbazing over de eenvoud van contactloos betalen heeft ondertussen plaatsgemaakt voor een evident gebruik ervan. Eenzelfde evolutie mag verwacht worden bij het gebruik van platformen die achter de grote eenvoud bij consumptie van betrouwbare en veilige ict-verwerkingscapaciteit de complexiteit van it-integratie verbergen.