Bedrijven hebben laten zien dat ze – soms zelfs binnen een paar dagen – werken op afstand mogelijk konden maken en hun diensten via een digital-first-aanpak konden leveren. Dit terwijl ze tegelijkertijd hun medewerkers, klanten en partners moesten ondersteunen.
Om deze uitdagingen aan te gaan, moesten veel bedrijven hun plannen voor digitale transformatie versnellen. De Digital Transformation Index laat zien dat vier van de vijf Nederlandse bedrijven vorig jaar een of meerdere digitale-transformatieprogramma’s heeft versneld. Door hun programma’s te versnellen om zo te kunnen reageren op veranderingen of om kansen te grijpen, hebben bedrijven twee belangrijke dingen bewezen. Ten eerste dat digitale transformatie een continu en iteratief proces is. En ten tweede dat bedrijven die een digital-first-benadering hanteren en herevalueren hoe ze zich kunnen onderscheiden met behulp van technologie, het beste voorbereid zijn.
Realisaties
Deze belangrijke realisaties, samen met toegenomen it-investeringen, hebben een nieuwe do-from-anywhere-mentaliteit gecreëerd die verder gaat dan alleen het aanbieden van technologische apparaten. Deze mentaliteit combineert technologie en tools met cultuur om nieuwe processen en programma’s te creëren die connectiviteit en productiviteit verbeteren.
Om dit ten volste te benutten, kijken businessleiders naar nieuwe manieren van werken, brengen ze talenten met unieke vaardigheden samen en implementeren ze een nieuwe test- en leeraanpak zodat teams kunnen falen, leren, aanpassen en doorwerken. Dit is essentieel voor digitale transformatie, omdat echte verbeteringen aan het licht komen doordat business process owners en technische teams samen over problemen en oplossingen praten. Hierdoor wordt de digitale infrastructuur van een organisatie hét platform voor innovatie, zodat teams bestaande uit medewerkers met verschillende functies kunnen samenwerken en zich kunnen concentreren op het ‘waarom’ van de transformatie, in plaats van op het ‘hoe’.
Bedrijfsresultaten
Door besluitvorming af te stemmen op bedrijfsresultaten in plaats van op technologische problemen, kunnen cio’s een sterke technologische basis creëren en gemeenschappelijke processen en tools implementeren. Dit versnelt iteraties, zorgt voor efficiëntie en stimuleert compliance, terwijl bedrijven tegelijkertijd onderzoeken hoe zaken zoals 5G-automatisering en het extraheren van realtime-inzichten uit data aan de edge hen een concurrentievoordeel kunnen geven en groei stimuleren.
Vanuit een technologisch perspectief was het voorheen lastig om dit soort kansen te benutten door de complexe, rigide en opzichzelfstaande projecten van verschillende teams. Elk project stelde andere eisen aan de infrastructuur, waardoor de aandacht van de cio’s op operations lag in plaats van op groei.
Tegenwoordig kijken cio’s echter steeds vaker naar as-a-service-oplossingen om de tijd en complexiteit van het implementeren, beheren en onderhouden van fysieke it-infrastructuren te verminderen. Met slechts enkele muisklikken kan iteen catalogus met verschillende services bekijken, een paar vragen beantwoorden en zich abonneren op een nieuwe service-oplossing.
Aanpak
De vraag naar deze aanpak groeit. Onderzoek van industry-analisten, zoals ESG’s 2021 Technology Spending Intentions survey, zegt dat iets meer dan de helft van de huidige infrastructure-as-a-service-gebruikers de voorkeur geeft aan een op gebruik gebaseerd model voor datacenterinfrastructuren. Het hanteren van een as-a-service-aanpak biedt organisaties een aantal voordelen:
- De flexibiliteit om technologie-services te kiezen die het beste bij de organisatie passen en alleen te betalen voor wat ze nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben.
- Een consistente ervaring in de gehele infrastructuur, die kan worden op- of afgeschaald als dat nodig is. Dit is nuttig voor zowel geplande als ongeplande gebeurtenissen: van voorspelbare drukke periodes tot snel opschalen om een nieuwe kans te benutten. Of – zoals we in maart 2020 hebben gezien – om personeel binnen zeer korte tijd vanuit huis te laten werken.
Met de flexibiliteit om de infrastructuur op deze manier te schalen en beheren, kunnen organisaties risico’s verminderen en voldoen aan compliance door gebruik te maken van hun eigen fysieke beveiligings-, cybersecurity- en dreigingsdetectie-oplossingen om hun intellectuele eigendom, klant- en werknemersdata te beschermen.
We hebben een geweldige kans om een nieuwe voorstelling te maken van wat er mogelijk is. Door de focus te leggen op een sterke basis en technologische beslissingen te nemen op basis van resultaten, kunnen organisaties lessen trekken uit het recente verleden om kansen te grijpen en klaar te zijn, wat er ook op hun pad komt.