KPN blijft tot en met seizoen 2024/2025 hoofdsponsor van de Eredivisie. Dat meldt het bedrijf bij de start van de competitie die dit jaar 65 jaar bestaat. KPN is ook betrokken bij de sponsoring van de eDivisie en eOranje, daarmee bindt het bedrijf zich aan gamend Nederland. KPN zou ongeveer 5,5 miljoen per jaar betalen voor de sponsoring.
Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN: ‘Voetbal is en blijft de grootste sport van Nederland en heeft de kracht mensen te verbinden. We zijn blij dat we ons hoofdsponsorschap van de Eredivisie verder voortzetten. We gaan de komende jaren opnieuw een positieve bijdrage leveren aan de voetbalsport. Te beginnen met een jubileumseizoen waarin we er samen met de Eredivisie en alle voetbalfans een feest van gaan maken.’
KPN en de Eredivisie zijn al jaren aan elkaar verbonden. Van 1990 tot 2002 was KPN hoofdsponsor en droeg de competitie zelfs de vorige naam van KPN, de PTT Telecompetitie. In 2014 is KPN wederom partner geworden van de hoogste Nederlandse voetbalcompetitie en sinds seizoen 2017/18 opnieuw hoofdsponsor. Deze samenwerking wordt nu voor de komende vier seizoenen verlengd, met een optie tot nog een jaar.
KPN steunt naast de Eredivisie ook de nationale elftallen: Oranje en de Leeuwinnen. Met de sponsoring van de eDivisie en eOranje weet KPN bovendien gamend Nederland aan zich te binden. De betrokkenheid reikt ook tot in de breedtesport zoals ondersteuning van lokale amateurverenigingen via de KNVB en voetbalkampen voor jonge spelers.
Bedrag onbekend
KPN maakt niet bekend hoeveel euro het neertelt voor het hoofdsponsorschap. Het bedrijf wil het bedrag niet noemen en het is niet te achterhalen in de jaarcijfers.
Ook de grootste autoriteit op het gebied van sportmarketing in Nederland, Frank van den Wall Bake, wil niet zeggen om welke bedrag het gaat. ‘Ik weet het wel, maar ik zeg het niet. Dat klinkt misschien wat geheimzinnig, maar het is niet anders. KPN is namelijk een goede klant van mij. Ook als ik een indicatie noem, bevind ik mij op glad ijs’, meldt hij aan Computable.
Volgens de Telegraaf gaat het om een bedrag van ongeveer 5,5 miljoen euro per jaar. Uitgesmeerd over vijf jaar gaat het dus om een bedrag van zo’n 27,5 miljoen euro.