Soms wil je gewoon een knop waar je aan kunt draaien. Deze week bijvoorbeeld midden in onze vakantie in Frankrijk in onze nieuwe auto, waar de fabrikant had bedacht dat je alles via een touchscreen kunt bedienen. Super handig natuurlijk, behalve als het touchscreen-schermpje het programmaatje van de airco niet goed laadt.
Daar zit je dan, in je nieuwe auto waarvan de airco niet goed werkt. Ineens zijn er nog maar twee standen mogelijk met de airco: of de poolkappen smelten of de rayonhoofden komen bijeen in Friesland. Vorig jaar ging de airco echt kapot, maar nu was het gewoon een softwarefout.
Net als de douche
Waarom moet alles bestuurd worden met software? Met gewoon een draaiknop voor harder en zachter waren we dik tevreden. Waarom doen we het niet gewoon net als in de douche: een knop voor koud en een knop voor warm water? Ik hoef de temperatuur niet te bepalen met drie cijfers achter de komma.
Het ergste was nog dat ik voor de vakantie het touchscreen-scherm net iets te trots aan mijn vrouw had laten zien. Zij vroeg toen al direct waarom er niet gewoon knoppen in deze auto zaten.
Apple-rommel
En nu moest ik dus nu niet naar een garage bellen, maar naar een helpdesk. Die gaf natuurlijk het advies om alles een keer opnieuw op te starten. Het standaard antwoord van elke helpdesk. Les 1 op de itil-cursus. En het erge was, het werkte ook nog. Tenminste, voor die ene keer. Ik ben nu de hele dag de auto opnieuw aan het opstarten, net zo lang tot het programmaatje van de airco het doet. Zodra ik terug in Nederland ben gaan ze een nieuwe update installeren. En waar ik dus heel erg bang voor ben, is dat zodra de update is geïnstalleerd de auto ineens de helft trager is. Net zoals met al die Apple-rommel die ik heb.
Ik wil mijn knoppen terug!
Niemand heeft jou gedwongen om een nieuwe Tesla te kopen of leasen, Jacob, je had ook een ID.3 / ID.4 / e-Niro / … of een auto op benzine kunnen kiezen!
Ha Frank voel je je weer aangesproken als Jacob kritiek heeft op Appel ;-).
Mijn stokoude Saab heeft voor alles mooie draaiknoppen en geen data-spioneer software. Hopelijk kan ik nog lang die batterij-autootjes vermijden. Bij mij 1200 km op 1 tank dat kan geen enkel batterij-autootje.
Nee Jan, ik geef alleen aan dat Jacob’s keuze voor een Tesla een vrije keuze is. Net zoals de keuze voor een telefoon. Hij zeurt altijd over Apple, maar blijft wel Apple spullen kopen. Misschien wel vanwege inspiratie voor z’n columns…
De elektrische aandrijving in de auto is onvermijdelijk. Of dat nu met accu’s is of met een brandstofcel is nog de vraag, al lijkt het vrijwel zeker dat het een accu wordt. De verbrandingsmotor heeft z’n langste tijd gehad.
Ooit had ik een zuinige diesel met een tank van 75 liter, waarmee je zo’n 1500 km kunt halen. Daarmee ben ik eens op één tank van Noord Spanje naar huis (NL) gereden. Dat is (voorlopig) onmogelijk met een elektrische auto, maar minimaal 500 km op een lading en na 5 minuten weer helemaal vol zou voor de meeste mensen al ruim voldoende zijn. Afwachten of en wanneer dat gaat gebeuren.