Nuki Home Solutions heeft een nieuwe investeerder aan boord gehaald: het Duitse Cipio Partners. Samen met de bestaande investeerders Up to Eleven, Fortuna en Venta steekt Cipio twintig miljoen euro in de Oostenrijkse leverancier van elektronische deursloten. Allegion, een leverancier van beveiligingsproducten voor woningen en kantoren, neemt afscheid als aandeelhouder. Met het extra kapitaal wil het bedrijf uit Graz zijn Europese groeiplan financieren.
Nuki startte in 2016 met zijn intelligente toegangssystemen. Het kernproduct is het elektronische deurslot Nuki Smart Lock 2.0. Ook is er de Nuki Opener waarmee toegangsdeuren van appartementsgebouwen via de intercom op afstand zijn te openen en te sluiten.
Volgens het bedrijf staat de markt voor intelligente toegang en de digitalisering van sloten en sleutels nog in de kinderschoenen en is er dus veel groeipotentie aanwezig. Nuki wil met de extra steun van de investeerders flink investeren in nieuwe producten en verkoopkanalen en de uitbouw van het team. Nu werken er bijna honderd man bij het bedrijf.
Beveiliging
Veel aandacht zal uitgaan naar de beveiliging van elektronische sleutels en sloten. Een paar jaar geleden waarschuwde het consumentenprogramma Kassa nog voor het makkelijk openen van Nuki-huissloten via bluetooth-pairing (op zich handig om nieuwe toestellen te koppelen). Nuki adviseerde vervolgens om deze optie standaard uit te zetten bij de instellingen.
Het bedrijf claimt inmiddels zo’n honderdvijftigduizend elektronische toegangsoplossingen te hebben verkocht. Platform voor woningverhuur Airbnb is een belangrijke partner van Nuki.