De tijd waarin enkel robotic process automation (rpa) furore maakte in de markt van procesautomatisering, is voorbij. Hyperautomation, ook wel intelligent process automation genoemd, is nu de next big thing. Door verschillende automatisatietechnologieën samen te voegen, kunnen bedrijfsprocessen werkelijk end-to-end geautomatiseerd worden. En dat moet het doel zijn.
Nieuwe businessmodellen bedenken? Datastromen controleren en orkestreren? De ervaring van werknemers én klanten verbeteren? Automatisatie van bedrijfskritische processen versnellen? Al deze mogelijkheden liggen binnen handbereik met behulp van een hyperautomation-strategie. In een dergelijke strategie of aanpak vormen business process management (bpm) en low-code steevast cruciale onderdelen, naast rpa, ai en andere essentiële tools.
Met bpm kan je processen ontdekken, modelleren, analyseren, meten, optimaliseren en automatiseren. Bpm is misschien niet splinternieuw, maar evenmin achterhaald. Het heeft – net als hyperautomation nu – altijd het doel nagestreefd om processen end-to-end, van begin tot eind te automatiseren. Het gaat verder dan enkel taken één voor één te automatiseren. Net in die end-to-end-automatisatie zit de grootste meerwaarde.
Low code
Met het oog op wendbaarheid en snelheid gaan bedrijven hier effectief naar op zoek. De nood aan korte doorlooptijden en applicaties die kunnen samenwerken met mensen en systemen wordt echter niet alleen meer ingevuld door de taakautomatisatie van rpa-platformen. Wel door moderne low-code-platformen die elke integratie en workflow aankunnen. En bpm vormt de ruggensteun van deze platformen via duidelijk workflowbeheer en -sturing, wat cruciaal is voor hyperautomation.
Bpm – maar ook rpa, app-ontwikkeling en ai – en low-code-procesautomatisatie gaan dan ook hand in hand. Via low-code kan je op een drag-and-drop-manier eenvoudig en snel een applicatie, workflow en meer in elkaar boksen. Het is alsof je met legoblokjes een applicatie of workflow samenstelt die dan bijvoorbeeld een proces zoals het innen van maandelijkse betalingen automatiseert. Op die manier maken procesgeoriënteerde organisaties het verschil: ze bouwen niet enkel applicaties, maar hebben zowel applicaties, workflows als allerlei integraties beschikbaar.
End-to-end automatiseren
De combinatie van meerdere componenten, zoals rpa, bpm, applicatieontwikkeling en ai voor end-to-end-automatisatie is dé kracht van hyperautomation. Deze aaneenschakeling laat organisaties toe om verder digitaal te transformeren op een manier die vroeger niet voor mogelijk werd gehouden. Met behulp van zo’n automatisatie-toolbox, wat vaak een low-code-platform zoals Appian of het Microsoft Power Platform is, komen mensen, processen en technologieën écht samen en wordt de grootste impact en meerwaarde gecreëerd.
Neem nu het voorbeeld van de inning van maandelijkse betalingen. Dit proces bestaat uit meerdere stappen: van de factuur opmaken tot de klant verzoeken of zelfs aanmanen te betalen om tot slot de betaling te ontvangen en registreren. Aangezien dit proces maandelijks plaatsvindt, is er via automatisatie een tijd- en efficiëntiewinst te boeken. Bpm vormt de ruggengraat van die procesautomatisatie: het tekent het proces uit, verbindt de verschillende tools als ai, rpa en api en begeleidt de data doorheen het proces over verschillende systemen en/of teams heen.
Opgelet voor uitdagingen
Een goed bedrijf focust op het afleveren van maximale waarde voor de klant in de vorm van een dienst of product. Een deel van die waarde ontstaat door het analyseren en begrijpen van bestaande processen om die zo goed als kan af te lijnen met de doelen en strategie van het bedrijf. Toch kan je niet meteen alle processen tegelijk aanpakken, en is het aan te raden om stapsgewijs te werken. Kies eerst voor een beheersbaar project en kijk vervolgens voor welke andere projecten en processen bpm is in te zetten. Die aanpak laat bovendien toe om waardevolle inzichten mee te nemen naar volgende projecten.
Wees je er tot slot van bewust dat end-to-end-automatisatie bijna altijd de grenzen van verschillende departementen overschrijdt. Het is noodzakelijk om los te komen van een silocultuur en te evolueren naar wat we een business process oriented-organisatie noemen. Zo ga je een rooskleurige toekomst met hyperautomation tegemoet.
Hoewel de term BPM een verscheidenheid aan definities kent ligt de overeenkomst in het feit dat de processen de doelen/strategie van de organisatie moeten ondersteunen, de term business is dan ook te beperkend omdat het uiteindelijk om het afstemmen van de processen op de gehele organisatie gaat.
Het is goed dat de auteur wijst op het los komen van een silocultuur – lees loket denken – maar ik vrees dat een verandering in cultuur meer op het organisatorische vlak ligt. En ik weet niet of iedereen de cultuurschok aangaande een evolutie van een service oriënted organisatie naar een process oriënted organisatie overleeft, de hokjes zijn namelijk net als polders. Het vergezicht dat je verkrijgt door over de dijken heen te kijken is wel mooi alleen blijft de organisatorische uitdaging van een poldermodel met dijkgraven die geen belang hebben in een verandering.