De Europese Commissie (EC) weigert Facebook voorlopig het groene licht te geven voor de overname van customer relationship management (crm)-softwaremaker Kustomer. Brussel is een uitgebreider onderzoek gestart nadat een eerste verkennend onderzoek weinig geruststellende signalen gaf.
De EC vreest dat de overname de concurrentie op de markt voor crm-software te veel beperkt. Kustomer’s software helpt bedrijven de conversaties met zakelijke klanten in goede banen te leiden. Het klantencontact via chat-apps waaronder WhatsApp, Instagram en Messenger wordt erdoor versneld. Brussel is ook bezorgd dat de transactie Facebook te veel macht geeft op de markt voor online reclame. Facebook zou zo nog meer data krijgen voor de personalisatie van de advertenties die worden getoond.
Eurocommissaris Margrethe Vestager die verantwoordelijk is voor het concurrentiebeleid, wil daarom een diepgaand onderzoek. Ze wijst erop dat Facebook al dominant is in bepaalde markten. Het vervolgonderzoek moet uitmaken of de transactie bedrijven en consumenten niet nog meer gaat schaden.
Ook moet worden bekeken of Facebook’s datahonger de concurrentie niet verstoort. De rivalen liggen qua data al ver achter als het gaat om personalisatie en het gericht sturen van reclame. De transactie zou het nog moeilijker maken te concurreren met Facebook’s online reclamediensten. Bij te weinig concurrentie worden adverteerders en uitgevers geconfronteerd met hogere prijzen en minder keuze, aldus de Europese Commissie.