Na een goed eerste kwartaal van 2021 zag Ordina de omzet in het tweede kwartaal opnieuw groeien, met 3,9 procent tot 95,4 miljoen euro. Wel zag de it-dienstverlener door een aantal extra kostenposten de winst dalen met 1,1 procent tot 3,5 miljoen euro.
Dat de winst in het tweede kwartaal onder druk stond, komt door een aantal effecten waaronder een inhaaleffect op verlof, investeringen in groei en de impact van eenmalige kostenposten en kosten van uitgestelde activiteiten – met name marketing – in verband met Covid-19-maatregelen (lockdowns).
Die eenmalige kostenposten slaan vooral op een gerechtelijk dispuut dat Ordina heeft met een leverancier. De it-dienstverlener heeft die zaak verloren maar is in hoger beroep gegaan. Vooruitlopend op de uitspraak hiervan heeft het bedrijf een voorlopige voorziening van 1,6 miljoen euro in de boeken opgenomen.
In het eerste halfjaar van 2021 kwam Ordina uit op een omzet van 195,7 miljoen euro (eerste halfjaar 2020: 188 miljoen euro), een toename van 4,1 procent. De eerste zes maanden van dit jaar leverde wel een groei van de nettowinst op: van 10,3 miljoen (eerste halfjaar 2020) naar 11,9 miljoen euro.
Toch weer meer inhuur
Volgens topman Jo Maes is de omzetstijging met name gerealiseerd bij de overheid. Die blijft onverminderd inzetten op digitale dienstverlening, datagedreven oplossingen en cybersecurity & compliance. In de financiële en industriesectoren, de andere twee kernmarkten, is die behoefte er ook, maar de groei lager.
België en Luxemburg presteren aanhoudend sterk. De omzet steeg in het eerste halfjaar met 9,7 procent naar 69,4 miljoen euro (eerste half jaar 2020: 63,2 miljoen). Ook in Nederland is de groei ingezet, maar die steekt daar met 1,2% (van 124,8 naar 126,3 miljoen euro) nog schril bij af.
Ordina heeft nog wel last van een krappe arbeidsmarkt. Hoewel het in het tweede kwartaal lukte om tien nieuwe medewerkers te werven, was de uitstroom groter. Over de eerste zes maanden genomen daalde het aantal medewerkers met 49 (voltijdsarbeidsplaatsen) naar 2.256, ten opzichte van 2.305 in dezelfde periode vorig jaar.
Werving blijft een prioriteit, ook in het tweede halfjaar van 2021. Vanwege de aanhoudende vraag naar it-dienstverlening en de krapte op de arbeidsmarkt moest Ordina meer it-experts inhuren om te voldoen aan de verplichtingen, met name bij de overheid in zowel Nederland als België/Luxemburg. Het afbouwen van inhuur is juist een van de doelstellingen onder het bewind van ceo Maes.