Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd de hoogste verzekeringen af tegen schade door ransomware-aanvallen. Gemiddeld zijn ze voor 5,77 miljoen euro gedekt voor gijzelsoftware. Dat is een hoger bedrag dan in de VS en Japan. Critici willen een verbod op de verzekeringen omdat ze naast de gevolgschade ook losgeld dekken. Daardoor houden ze het verdienmodel van cybercriminelen in stand, luidt de kritiek.
De gemiddelde dekking van Nederlandse bedrijven (5,77 miljoen euro) is hoger dan die van bedrijven in Japan (5,53 miljoen euro) en in Verenigde Staten (5,49 miljoen euro). De gegevens komen uit onderzoek in opdracht van ict-beveiliger Crowdstrike onder ruim 2500 bedrijven wereldwijd. Aan het onderzoek deden 250 leidinggevenden van Nederlandse bedrijven mee.
Nederland heeft dus wereldwijd gemiddeld het hoogste verzekerde bedrag per bedrijf. Gekeken naar het aandeel van de ondervraagde bedrijven dat een ransomware-verzekering heeft, ‘scoren’ we een stuk lager. Minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven (47 procent) is verzekerd tegen ransomware-aanvallen. In India (63 procent), de Verenigde Staten (58 procent) en Frankrijk (50 procent) liggen die percentages hoger.
De Nederlandse deelnemers aan het onderzoek verwachten dat cybercriminelen per incident 1,1 miljoen euro aan losgeld zullen vragen. Opvallend: een overgrote meerderheid van de Nederlandse respondenten (80 procent) is geen voorstander van verzekeringsdekking voor slachtoffers van ransomware. Volgens hen zou dit verdere cyberaanvallen alleen maar aanmoedigen. Zij zien zelfs liever een verbod op dit soort polissen.
Verdienmodel
Ronald Pool, cybersecurity-specialist bij CrowdStrike reageert: ‘Cybercriminelen zien dat organisaties verzekerd zijn tegen cybercrime en gebruiken dat in de onderhandeling over het te betalen bedrag.’ Ook zetten de criminelen hun slachtoffers onder druk om hen over te halen om te betalen. Pool: ‘Natuurlijk zijn er situaties waarin het heel verleidelijk is om te betalen, zeker als de hele productielijn wordt platgelegd of als er ethische kwesties meespelen.’
Volgens Pool moeten slachtoffer zich goed afvragen in hoeverre ze de ‘bad guys’ willen ‘sponsoren’. ‘Hoewel betalen op dat moment wellicht een uitweg lijkt, is het dat allerminst. Bovendien houd je hun verdienmodel in stand. Als we echt iets willen veranderen, moet het de norm worden om níet te betalen’, stelt hij.
Dat moet gebeuren door intensief samen te werken. Pool: ‘Anders gaan bedrijven of organisaties daaraan ten onder.’ De totale kosten van een ransomware-aanval liggen volgens hem overigens veel hoger dan het geëiste losgeld. Zo moet de volledige forensische analyse ook worden meegerekend in het totale schadebedrag.
Gratis hulp tegen ransomware-aanvallen
Eerder sprak Computable met Pim Takkenberg, directeur van de Utrechtse ict-beveiliger Northwave. Hij liet in het interview Onderhandelen met cybercriminelen doe je zo weten dat gemiddeld tussen de 0,4 en twee procent van de jaaromzet aan losgeld wordt geëist.
Overigens hoeft er na een ransomware-aanval niet altijd betaald te worden voor het ontsleutelen van gegijzelde bestanden. Het No More Ransom-initiatief, een internationale samenwerkingsverband van politie en ict-beveiligingsbedrijven waaronder Kaspersky en McAffee, maakte onlangs bekend dat ze 121 decryptie-tools gratis beschikbaar stelt. Volgens de initiatiefnemers is daardoor in vijf jaar tijd voorkomen dat ruim 750 miljoen euro aan geëist losgeld in de zakken van cybercriminelen terecht kwam.
Zonde van ’t geld, ’t is veel goedkoper om de oorzaak aan te pakken. Goed patchen, goed firewallbeheer en instructie van gebruikers/personeel.