Google heeft weer eens een tik op de vingers gekregen. Nu is dat niet zo raar want Google krijgt heel vaak een tik op de vingers net als alle andere grote techbedrijven.
De tik op de vingers is van onder meer de Europese commissie omdat deze zeer terecht vindt dat Google de consument misleidt. Google wekt namelijk de indruk het beste antwoord op je vraag te geven maar het is niet het beste antwoord maar het best betaalde antwoord op je vraag.
Geen verschil
Vroeger, toen Google nog een zoekmachine was en niet een productencatalogus, kreeg je gewoon de beste antwoorden op je vraag. Heel voorzichtig begon Google toen advertenties aan de zijkant te zetten. Ach dachten we, die arme jongens mogen ook best een zakcentje verdienen voor hun harde werken. Daarbij was het evident dat dit advertenties waren. Ze hadden ook een andere kleur.
Vervolgens kwamen die advertenties tussen de andere zoekresultaten te staan maar het was nog steeds duidelijk dat het advertenties waren en de beste resultaten stonden nog steeds netjes bovenaan. Maar toen gingen de advertenties steeds meer naar boven en qua lay-out zagen ze er steeds meer uit als gewone zoekresultaten. Ze willen nu dat je het verschil niet meer ziet. Elke betaalde klik levert Google namelijk geld op.
Stadskanaal
Wat als je navigatiesysteem dit ook gaat doen? Dat je vraagt: ‘weet je de route naar Stadskanaal?’ En dat je navigatiesysteem dan antwoordt met: ‘Ja, ik weet de route naar Stadskanaal maar ik stuur je naar Berkel en Rodenrijs want daar zijn de tuinstoelen in de reclame.’ Ik denk dat je heel snel een ander navigatiesysteem wilt.
En misschien moeten we dit als consumenten nu maar eindelijk eens gaan doen. Er zijn genoeg alternatieven. En als je dat niet gaat doen, krijg je van mij een tik op de vingers.
🙂
goed beschreven wat mij aan Google stoort.