Consumenten en bedrijven mogen hun eigen modems en routers aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. Ze hoeven niet per se het merk van de eigen provider te gebruiken.
Consumenten en bedrijven mogen hun eigen modems en routers aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. Ze hoeven niet per se het merk van de eigen provider te gebruiken.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verschaft vandaag duidelijkheid over haar uitleg van de Europese regels. De ACM moet erop toezien dat die regels juist worden uitgevoerd. De providers hebben zes maanden de tijd hun beleid bij te stellen.
Voor VodafoneZiggo kan de nieuwe beleidsregel gevolgen hebben. Die provider laat momenteel geen modems van andere merken toe. Volgens het bedrijf is een Ziggo-modem essentieel om van hun netwerk gebruik te maken. De Geschillencommissie Telecommunicatiediensten had Vodafone Ziggo hier al over op de vingers getikt. Eind mei stapte VodafoneZiggo naar de rechter om deze uitspraak nietig te verklaren. De provider zei toen het ACM-beleidsadvies te willen afwachten. Die rechtszaak heeft nu nog maar weinig zin, want de ACM heeft zich duidelijk over de uitleg van de regels uitgesproken.
Overstapdrempels
Zo is bepaald over welk deel de telecomaanbieder zeggenschap heeft en voor welk deel vrije keuze van de consument geldt. Ook geeft de ACM aan welke informatie de telecomaanbieder moet publiceren zodat geschikte eindapparaten op de markt kunnen worden gebracht en consumenten deze daadwerkelijk kunnen aansluiten.
Sommige gebruikers sluiten graag hun eigen modem of router aan om het beheer van persoonlijke gegevens en het gegevensverkeer van andere eindapparaten, zoals slimme apparaten, zelf te controleren. De keuzevrijheid voor gebruikers zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd.
Vrije keuze van modems en routers draagt bij aan lagere overstapdrempels voor consumenten, omdat ze dan in veel gevallen hun eigen modem kunnen meenemen naar een nieuwe telecomaanbieder. De consument mag een eigen modem kiezen, maar mag ook het modem van de aanbieder gebruiken. De telecomaanbieder mag bij netwerkverstoringen die het gevolg zijn van ondeugdelijke apparatuur natuurlijk wel ingrijpen. Bij het opstellen van de beleidsregel heeft de ACM gekeken naar de mogelijke gevolgen voor onder meer de kwaliteit van het netwerk en beveiligingsaspecten.
Prima!
Maar zoals ik aan den lijve heb mogen ondervinden krijg je geen support van je provider bij een storing wanneer hun modem/router er niet aan hangt. In dat geval moet je alles weer terugbouwen voordat ze constateren dat er inderdaad geen probleem is met de CPE (jouw modem en hun modem) maar ergens anders.
Gooi dat Zyxel apparaat dus niet waar het hoort (in de vuilnisbak).
Je ziet met name in de nota van bevindingen bij de vaststelling van deze beleidsregel vaak de klassieke tegenstelling terug tussen telecomproviders die onder het mom van integrale dienstverlening winstmaximalisatie nastreven door de vrijheden van de eindgebruikers te beperken en “the internet way of networking”, welke gelukkig weer aan de winnende hand is in Europa. Zie ook https://www.internetsociety.org/issues/internet-way-of-networking/
Maar wat is nu de meerwaarde in een duo-polie van Ziggo en KPN?
Verschil in prijs en diensten is minimaal.
Dat die partijen zelf piepen lijkt me vooral cosmetisch.
Ook technisch zie ik de meerwaarde niet zo.
Iemand?