Negen op de tien bedrijven heeft moeite met het in de praktijk brengen van inclusie en diversiteit binnen hun ict-afdeling. Schaarste op de arbeidsmarkt en de coronaperikelen remmen de aandacht voor dat onderwerp. Bovendien strookt het beeld van managers, die zaken goed voor elkaar denken te hebben, totaal niet met de perceptie van ict-medewerkers met bijvoorbeeld een migratie-achtergrond.
Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini onder duizend deelnemers binnen vijfhonderd organisaties. Het gaat onder meer om 32 diepte-interviews met deskundigen uit de sector zoals academici, denktanks en afgevaardigden van startups en grote bedrijven.
De onderzoekers concluderen dat in de loop van de coronapandemie bedrijven onder grote druk komen te staan om technisch talent aan te trekken uit een kleiner wordende vijver. ‘Hierdoor is de aandacht voor diversiteit en inclusie verslapt. Er is een kloof ontstaan tussen de positieve perceptie van de leiding over inclusie in hun ict- en technologieteams en de realiteit die wordt ervaren door medewerkers met een migratieachtergrond en vrouwelijke medewerkers.’
Volgens het onderzoek gelooft 85 procent van de leidinggevenden dat hun organisaties gelijke kansen voor loopbaanontwikkeling en promoties bieden aan elke werknemer, terwijl slechts 19 procent van de vrouwen en werknemers met een migratieachtergrond het daarmee eens is. Die zogenoemde ‘perceptiekloof’ draagt bij aan een blijvend probleem op het gebied van diversiteit, kansengelijkheid en inclusie, concludeert Cap.
Kloof
Driekwart van de leidinggevenden gelooft dat vrouwen en medewerkers met een migratieachtergrond zich thuis voelen in hun organisaties, maar slechts een kwart (24 procent) van de medewerkers met een technische achtergrond is het daarmee eens.
De helft (53 procent) van de vrouwelijke werknemers en werknemers met een migratieachtergrond voelt zich op hun gemak bij het delen van persoonlijke ervaringen met andere werknemers en collega’s, terwijl slechts 9 procent van hen hetzelfde ‘comfortniveau’ voelt bij het delen van persoonlijke ervaringen met hun leidinggevenden.
Slechts 16 procent van de vrouwelijke werknemers en werknemers met een migratieachtergrond in de technologiesector is van mening dat zij goed vertegenwoordigd zijn in technologieteams. Verder blijkt dat in de onderzochte ict- en technologieteams slechts één op de vijf werknemers vrouw is en heeft één op de zes een migratieachtergrond.
Definitie van inclusie
Capgemini definieert diversiteit als de aanwezigheid van verschillen in een bepaalde omgeving of setting. ‘In de context van een technisch team of de werkplek verwijst het in het algemeen naar de aanwezigheid van personen met diverse achtergronden, waaronder (maar niet beperkt tot) geslachtsidentiteit, etniciteit (ras, religie, nationaliteit, enz.), sociaal-economische status, seksuele geaardheid, fysieke of mentale capaciteiten en leerstijl.’
Hoe inclusief is tech?
Organisaties met een inclusief en divers samengesteld ict-team hebben volgens de onderzoekers vier keer meer kans om inclusieve producten en diensten te ontwerpen.
‘Consumenten krijgen te maken met discriminerende technologieën als gevolg van tekortschietende diversiteit en inclusie in technologieafdelingen van mondiale bedrijven. In de sector financiële dienstverlening bijvoorbeeld denkt gemiddeld 50 procent van de consumenten met een migratieachtergrond dat zij voor bepaalde bankproducten online minder krediet hebben gekregen, vergeleken met 28 procent van de klanten die niet tot deze groep behoorden’, schetst Cap.
In de gezondheidszorg meent 43 procent van de vrouwen en consumenten uit migrantengemeenschappen dat zij geen gezondheidszorgvoorzieningen te zien kregen in hoogwaardige locaties of in instellingen die zeer gespecialiseerde diensten aanbieden.
Als gevolg hiervan maken consumenten zich zorgen over discriminerende technologie en zijn zij zich steeds meer bewust van de manier waarop hun gegevens worden gebruikt en hoe dit negatieve gevolgen voor hen kan hebben. Zo zegt twee derde (66 procent) van de consumenten met een migratieachtergrond zich zorgen te maken dat hun persoonsgegevens kunnen worden gebruikt om hun kansen op de arbeidsmarkt negatief te beïnvloeden.
Tips om inclusie te bevorderen
Het adviesbedrijf deelt een aantal strategische tips om inclusie te bevorderen.
-Organisaties moeten een doeltreffende inclusiestrategie ontwikkelen, die verder gaat dan opleiding en bewustmaking op het hoogste niveau.
-Organisaties dienen verschillende processen, beleidslijnen en waardesystemen te implementeren die inclusie bevorderen. Dit omvat diversiteits- en anti-intimidatiebeleid en een duidelijk inclusiemandaat voor technologieteams.
-Technologieleiders moeten ervoor zorgen dat vrouwen en werknemers met een migratieachtergrond gelijke kansen krijgen op loopbaanontwikkeling, vooruitgang en inbreng in productontwikkeling, terwijl ze ook de technische en gegevensfundamenten moeten leggen om de resultaten op het gebied van inclusie te meten, controleren en verbeteren.
-Eerlijkheid in ai-systemen moet ook worden ingezet bij het controleren en corrigeren van door algoritmes veroorzaakte vooroordelen. Ten slotte moeten organisaties ervoor zorgen dat diverse gebruikers centraal staan bij het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van hun producten.