Google krijgt een tik op de vingers van de Europese Commissie en de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Belgische Economische Inspectie. Die instanties onderzochten verschillende diensten van de internetreus, zoals de Google zoekmachine, Google Play Store en de Google Store en roepen het techbedrijf op zich te houden aan de consumentenregels en misleiding te voorkomen.
De drie organisaties hebben een aantal verbeterpunten opgesteld. Die moet het internetbedrijf de komende tijd opvolgen, anders volgt er nader onderzoek en mogelijke boetes.
ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh: ‘Google is voor veel consumenten een startpunt in hun zoektocht naar producten online. Via de zoekmachine, maar ook via diensten als Google Play Store en Google Store. Dat betekent dat Google, net als andere onlinehandelaren, zoals marktplaatsen en prijsvergelijkers, de consumentenregels moet naleven.’
Ze benadrukt dat consumenten er van op aan moeten kunnen dat ze niet worden misleid. De informatie die ze krijgen, moet duidelijk en volledig zijn. De keuzes die ze maken, moeten niet worden gestuurd door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. ‘Consumenten moeten met vertrouwen kunnen Googelen’, stelt ze.
Een greep uit de verbeterpunten
- Google (Play) Store moet duidelijk aangeven wie de verkoper van het product is en hoe deze te bereiken is.
- Google (Play) Store moet tijdig en duidelijk essentiële product- en servicevoorwaarden tonen.
- Google zoekmachine moet duidelijk aangeven hoe de ranking tot stand komt en of ervoor is betaald.
- Google Flights en Google Hotels moeten de prijzen tonen inclusief belasting en andere onvermijdelijke kosten.
Google Play Store is een marktplaats voor digitale content zoals apps, muziek, ebooks en andere media. Google Store is een marktplaats voor fysieke producten van de fabrikant uit Mountain View, zoals de Pixel smartphones, Nest domoticaproducten en Fitbit-sporthorloges.
Verleiden of misleiden?
Er is nog geen precieze termijn waarop er opgetreden wordt tegen Google als de genoemde verbeterpunten niet zijn aangepast. ACM laat weten in gesprek te gaan met Google over het doorvoeren van de in het kader genoemde verbeterpunten. Als er ‘binnen enkele maanden’ geen resultaten zijn volgen mogelijk sancties.
Om online consumenten te beschermen tegen misleiding en misbruik van marktmacht heeft ACM in 2020 de leidraad ‘Bescherming van de online consument’ uitgebracht. Die is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding.
Het is niet voor het eerst dat partijen als Google worden aangepakt door de Europese Commissie. Die probeert ook via de Digital Markets Act om consumentenrechten steviger te verankeren in wetgeving en monopolistische techreuzen aan te pakken. Ook werd in mei door de ACM een onderzoek aangekondigd naar de clouddiensten van de internetgigant in Nederland.