Dertig deelnemers laten zich met behulp van het opleidingsfonds TechMeUp omscholen tot it’er. Inmiddels hebben zes hiervan hun opleidingstraject van twaalf weken afgerond. De helft hiervan is zelfs al in dienst getreden bij een werkgever: één is werkzaam als front-end developer en de andere twee studeren nog even door via een traineeship.
Dat vertelt Nikky Hofland, algemeen directeur bij TechMeUp. Dat fonds biedt deelnemers die een it-omscholingstraject volgen aan één van de zeven geselecteerde particuliere opleiders een rentevrij studievoorschot tussen de 2.500 euro en 7.500 euro. Dit betalen de toekomstige it’ers af na afronding van het opleidingstraject, wanneer ze in dienst zijn.
Kort omscholingstraject
Het fonds is in november 2020 van start gegaan en kreeg positieve reacties van de markt. Zowel vanuit studenten en opleiders als vanuit het bedrijfsleven als (potentiële) investeerders. ‘We hebben tot nu toe maar liefst tweehonderd aanmeldingen ontvangen’, vertelt Hofland trots. ‘Na een selectieprocedure zijn dertig deelnemers geselecteerd. Zij kunnen een it-opleiding volgen bij één van de zeven aangesloten opleiders. Het gaat om Codam, Growth Tribe (3 studenten), Ironhack (10 studenten), TechGrounds (4 studenten), Make IT Work (1 student), Techionista (9 studenten) en Winc Academy (3 studenten). De deelnemers volgen een kort omscholingstraject van zo’n drie tot zes maanden (uitzondering hierbij is Codam met een tweejarige it-opleiding). In die tijd worden ze geschoold in onder andere development (back-end, front-end of full stack), data analyse, ux/ui, kunstmatige intelligentie of cybersecurity.’
Inmiddels hebben de eerste studenten hun opleiding afgerond en heeft de helft daarvan al een baan gevonden. Dit terwijl er geen baangarantie wordt afgegeven. ‘Een garantie is lastig in deze rare tijden. Wel bieden we de it-omscholers ondersteuning in hun zoektocht naar een baan. Zo stellen de toekomstige it’ers zich voor in een mailing die naar ruim 150 hr-medewerkers en recruiters van it-bedrijven wordt verstuurd. Ook worden sessies georganiseerd waarin deelnemers leren om hun cv en/of LinkedIn-profiel te optimaliseren. Uiteindelijk zoeken we deelnemers die hun eigen boontjes doppen en zelf hun baan zoeken.’
250 studenten
Dertig studenten is nog maar een klein aantal als je kijkt naar de ambities van het opleidingsfonds. Doelstelling van TechMeUp is namelijk om in het eerste jaar (2021) maar liefst 250 studenten om te scholen. ‘Of het haalbaar is, weet ik niet’, geeft Hofland eerlijk toe. ‘Het aantal aanmeldingen vormt zeker geen probleem. Het budget des te meer.’
Het opleidingsfonds beschikt nu namelijk over 485.000 euro. Dat is afkomstig van ngo’s, de overheid en het bedrijfsleven. Dit bedrag biedt vijftig studenten toegang tot een it-omscholingstraject. De investeringen in het fonds moet dus nog flink omhoog, aldus Hofland: ‘We willen in de komende twee jaar twee miljoen euro ophalen, maar merken zeker sinds de tweede lockdown dat organisaties de investeringskranen dicht draaien. Het feit dat nu al de helft van de afgestudeerde studenten al een baan heeft gevonden, helpt natuurlijk wel in de bereidheid van bedrijven om te gaan investeren.’
Teruggeven aan de sector
Er is dus nog behoorlijk werk aan de winkel. Hoe gaat TechMeUp investeerders aan de haak slaan? ‘We zijn een videocampagne gestart om meer geld binnen te halen. Hierbij spelen echte studenten de hoofdrol. De campagne brengt ons in contact met potentiële investeerders. Zo overweegt nu één bedrijf om in het fonds te investeren. Dat zou honderd deelnemers toegang bieden tot een it-omscholingstraject. Verder wordt deze campagnevideo geveild als non-fungible token (nft). Dit is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten via blockchain. De opbrengsten komen in ons fonds.’
Wanneer een bedrijf investeert in TechMeUp, krijgt het als eerste toegang tot de it-talenten. Dat is overigens lang niet altijd de reden daarom bedrijven instappen, laat Hofland weten. ‘Bedrijven willen bijvoorbeeld via zo’n investering een steentje bijdragen om de diversiteit in de it-branche te stimuleren. Of ze investeren om op deze manier iets terug te geven aan de sector of willen meeliften op het verhaal van doing good.’