Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft budget beschikbaar gesteld voor twintig projecten die de digitalisering van de overheid bevorderen. Daarmee zijn innovatieve ideeën in de praktijk te brengen. Dit jaar zijn vooral projecten gekozen die de digitale dienstverlening aan burgers, bedrijven, maatschappij en andere overheden verbeteren. Ook werd er gekeken naar transparantie. Projecten die duidelijk onderscheidend zijn en bovendien schaalbaar, hadden een streepje voor.
Het Innovatiebudget Digitale Overheid ondersteunt ambtenaren met innovatieve plannen voor verbetering van de digitale overheid. Zij krijgen geld om in samenwerking met andere partijen hun idee in uitvoering te brengen.
Een greep uit de projecten:
De gemeente Den Haag en de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie ontwikkelen een ‘crowd safety manager’. Deze software biedt een digitaal instrumentarium voor de omgang met drukte. Datagedreven voorspellingen over de beweging van groepen mensen gecombineerd met automatisch voorgestelde maatregelen moeten de veiligheid vergroten.
Onder regie van de gemeente Amsterdam krijgt het duurzaam hergebruik van ruimtelijke data een stimulans. Burgers en ondernemers kunnen bouwaanvragen en ruimtelijke plannen digitaal indienen. Steeds vaker kan dat met bouwinformatiemodellen (BIM-en). Eenduidige landelijke criteria moeten zorgen dat deze modellen op lange termijn voor de hele gemeenschap bruikbaar blijven.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) en Logius zorgen voor extra hulp aan ondernemers die moeite hebben om e-facturen te versturen. De virtuele assistent Rita begrijpt spraak en reageert hierop. Rita zorgt ervoor dat ondernemers niets hoeven te lezen of in te typen om te kunnen e-factureren met het Rijk.
Open standaarden
Onder leiding van de gemeente Groningen wordt een digital twin voor rioleringen gemaakt. Het ontwerp en beheer hiervan zijn complex; meldingen van burgers zijn een belangrijke bron aan informatie. Die meldingen kunnen nog niet gekoppeld worden aan actualiteiten (hoosbuien, droogte, storingen), onderhoud, prestaties en ontwerpscenario’s. Dit maakt het proces inefficiënt en kostbaar. Een ‘dynamic digital twin’ brengt al die processen bij elkaar. Door het gebruik van open standaarden kunnen alle gemeenten het gebruiken.
Een ander project waarover de gemeente Den Haag de regie voert, is het ontwerp van een herbruikbare MijnOmgeving. Daartoe worden initiatieven binnen Nederland die werken aan MijnOmgevingen, gebundeld. Zo ontstaat een integraal klantbeeld voor inwoners, ondernemers en ambtenaren. Inwoners verwachten meer en meer dat dienstverlening persoonlijker, toegankelijk en op maat is.
Dat vraagt aan de achterkant om een moderne informatievoorziening. Deze backend voor MijnOmgeving is onderdeel van de doelarchitectuur van de zes deelnemende gemeenten en van de leden van it-coöperatie Dimpact (i4Sociaal). Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met opschaling. Het project levert een technische referentie-architectuur (tra) op en een eerste versie van een generieke backend voor een MijnOmgeving.
Overzicht
Een overzicht van alle twintig projecten staat hier.