Van de grote internationale zakelijke ict-dienstverleners behaalt Sogeti in Nederland de hoogste fanscore. Liefst 90 procent van zijn klanten zou dit bedrijf aanbevelen aan anderen. Bij de middelgrote en kleinere Nederlandse dienstverleners blinken Interxion, BPSolutions, Netrom, Levi9 en Schuberg Philis uit. Dit blijkt uit de IT Xperience (ITX) Monitor 2021 van marktvorser Giarte.
Giarte meet jaarlijks hoe klanten de dienstverlening van Nederlandse ict-dienstverleners beleven. De score van Sogeti ligt ruim boven die van grote internationale concurrenten als Accenture (75 procent), Capgemini (71 procent), T-Systems (70 procent), Cegeka (69 procent), Atos (56 procent), DXC (47 procent) en Fujitsu (38 procent).
Als we alle bedrijven van klein tot groot in ogenschouw nemen, zijn de hoogste podiumplaatsen dit jaar voor Interxion en het kleinere BPSolutions. Beide bedrijven werden door al hun klanten die aan het onderzoek deelnamen, aanbevolen. Kanttekening daarbij is dat de score beïnvloed kan worden door het aantal respondenten dat per organisatie een beoordeling heeft gegeven. De tweede plek gaat naar Netrom (96 procent), dat al zijn it-werk uitvoert vanuit Roemenië.
Ook de nummer drie, Levi9 (93 procent), levert het it-werk vanuit het voormalige Oostblok. Deze dienstverlener zit in Servië, Oekraïne en Roemenië. Hoge waarderingen zijn er dit jaar verder voor Schuberg Philis (92 procent), Ilionx (90), Intermax (89), Valid (88), Korten (87) en Proserve (80).
Hekkensluiter
Hekkensluiter qua fanscore is Fujitsu. 38 procent van de klanten beveelt de Japanse dienstverlener aan. Ook Solvinity en DXC bleven onder de 50 procent.
Vorig jaar bungelden Centric en CGI onderaan de benchmark. Deze bedrijven bleven ditmaal buiten de publicatie. Volgens Giarte mag het belang van een schare fans niet worden onderschat. Zij dienen als de beste referenten, zorgen vaak voor up- en cross-sell en hebben vaak ook de intentie om het contract te verlengen.
Giarte deed ook metingen naar de tevredenheid van software services. De top vijf bestaat uit Schuberg Philis, Ilionx, Levi9, NetRom en Endava. Bij de managed services providers loopt BPSolutions voorop, gevolgd door Proserve, Schuberg Philis, Proact en Intermax.
Bij technisch applicatiebeheer is de volgorde BPSolutions, Schuberg Philis, Levi9, DXC en Endava. Werkpleksupport in goede handen bij Proact, Conclusion, Ilionx, OGD en Korton. Bij werkplekmanagement is de volgorde Proact, OGD, Korton, Valid en Conclusion.
Hausse
De top 5 bij managed infrastructure bestaat uit BPSolutions, Schuberg Philis, Proserve, Ilionx en Conclusion. Door grootschalig thuiswerken maakt de markt voor security management een hausse door. Hoge ogen scoren Schuberg Philis, Intermax, Ilionx, Proact en OGD.
Als laatste de score voor customer delight, een gemiddelde van de elementen vertrouwen, verwachtingen en aanbevelingen: BPSolutions draagt hier het vaandel, gevolgd door Interxion, Schuberg Philis, NetRom en Levi9.
Klantrelatie
Het jaarlijkse ITX-onderzoek richt zich op de relatie die it-dienstverleners met hun klant hebben. De resultaten worden volledig bepaald door de respondenten. Betrokken managers moeten nauw zijn betrokken bij het afnemen van it-diensten dan wel -producten. Om bij de monitor worden betrokken, moeten it-dienstverleners door minimaal tien respondenten uit tien verschillende organisaties te worden beoordeeld.
Alleen van it-bedrijven die in de monitor wilden worden meegenomen, zijn de resultaten in het jaarboek opgenomen. Daardoor ontbreekt een aantal bekende namen.