Tien mensen op directieniveau zijn genomineerd voor een Computable Awards 2021 in de categorie CxO. Ondanks dat dit een prijs op persoonlijke titel is, was de nominatie nooit binnengehaald zonder het werk van de collega’s. Wij vragen hen naar de successen, uitdagingen en toekomstambities van hun werk op c-levelniveau.
Gevraagd naar wat hen goed in hun werk maakt, lijken ze allemaal over één eigenschap te beschikken. Ze omschrijven zichzelf als doelgericht. Zo verliest Sennay Ghebreab niet snel uit het oog waar hij dingen voor doet, namelijk de mens en maatschappij vooruit helpen via wetenschap en kunstmatige intelligentie. Dat doel is belangrijker dan zijn eigen carrière een boost te geven door op de wetenschappelijke ranglijst te stijgen.
Ook Derek Roos zegt altijd bezig te zijn met de volgende stappen. ‘Ik weet goed wat ik wil bereiken en het kan me niet snel genoeg gaan. Dit betekent echter niet dat ik het hele pad heb uitgestippeld en mijn zin doordrijf. Ik vind het juist prettig als medewerkers een andere mening hebben. Zo ontstaan er nieuwe inzichten en komen we samen tot de beste oplossing.’
Participatie essentieel
Naast het feit dat de directieleden doelgericht zijn, zijn ze ook van mening dat hun prestaties teamwerk zijn. De collega’s met wie ze werken benoemen ze als tweede belangrijke pijler in hun succes. Ze kijken waar de medewerkers goed in zijn en hoe dit ingezet kan worden om de ambities te verwezenlijken. Hierbij is de participatie van mensen essentieel, aldus Laura Kistemaker. ‘Een nieuwe strategie uitvoeren lukt alleen als je aandacht hebt voor alle betrokkenen. Dat varieert van de klant tot een samenwerkingspartner en de junior medewerker. Mensen moeten zich gezien en gewaardeerd voelen, zodat ze een optimale bijdrage kunnen leveren.’
Het personeel kan enerzijds de grootste kracht van een organisatie zijn, maar in tijden van een crisis blijkt dit ook de grootste uitdaging te vormen. Het blijkt moeilijk te zijn om een organisatie in een digitale omgeving te runnen. ‘Die uitdaging zit niet zozeer in de productiviteit, want deze is op afstand nog steeds goed’, vertelt Tijmen Vos. ‘Het zit hem juist in de manier om het team bij elkaar te houden. We moeten praten over waarom we iets doen en dat gaat het beste als je aan een tafel zit onder het genot van een biertje. Je kan geen enkele relatie in stand houden via alleen Zoom-calls.’
De cxo’s hebben in het afgelopen jaar creatieve manieren moeten bedenken om het onderlinge contact tussen collega’s in stand te houden en om hen te blijven enthousiasmeren. Eén oplossing is om ruimte voor improvisatie, reflectie en persoonlijke aandacht op te nemen in de agenda’s.
Versnellen digitale transformatie
Naast deze personele uitdagingen moesten organisaties ook versnelt digitaliseren, iets wat de directieleden in de komende tijd nog willen versnellen. ‘Nog meer dan voorheen moet Capgemini een integraal onderdeel zijn van de digitale transformatie bij onze klanten’, vertelt Jeannine Peek. ‘De focus komt op innovatie en digitalisering met een maatschappelijke impact. Denk aan de energietransitie, mobiliteit en slimme steden of de zorg.’
Inge Bryan focust zich juist op de strijd tegen cybercrime. ‘Bedrijven moeten preventief met security bezig zijn, maar de meeste klanten komen bij ons terecht door een incident. Daarom gaan we onze diensten gerichter positioneren rond de uitdaging van de klant.’ Ze is trots dat cybersecurity een steeds belangrijkere rol binnen de it-sector krijgt en ze hoopt dat dit in de toekomst een vast onderdeel is binnen de sector. Een andere veelgenoemde groeifactor is internationalisering.
Ad Nederlof ziet de opening van meer kantoren als het fundament voor de verdere expansie. ‘Naast autonome groei zijn we bezig met overnames. Om succesvol te zijn moet je groot denken, een giga-stip op de horizon zetten en daar onverschrokken naar toewerken.’
Technologische creativiteit
Waar bij ict-organisaties de nadruk op de digitalisering van klanten ligt, is Thomas Colyn juist volop bezig met de digitale transformatie van zijn eigen werkgever: DPG Media. ‘Nieuws wordt steeds minder in gedrukte kranten gelezen en des te meer opgezocht op nieuwssites. Wij werken aan een groter digitaal bereik, met een focus op gebruiksvriendelijkheid. Hierbij zoeken we naar innovaties en technologische creativiteit, waarbij de data van onze klanten beschermd blijven.’
Natuurlijk kan er maar één persoon de prijs op 3 november dit jaar in ontvangst nemen. Karen van Diepen ziet zichzelf al op het podium staan en grapt dat zij een tranen trekkend verhaal wil vertellen over het tekort aan vrouwen in de it. ‘Crisis of niet: privé is het sowieso een uitdaging met twee kleine kinderen. Hoe combineer je ambitie met het moederschap? Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen in bepaalde functies juist het verschil kunnen maken!’
Dit artikel staat ook in Computable-magazine #03/2021.
Dit zijn de 10 genomineerden
Ad Nederlof (oprichter en chairman Vanad Group) is al ruim vijftig jaar in de ict-sector actief, waarvan de laatste zeventien jaar als ondernemer en oprichter van Vanad Group. ‘Je bent nooit te oud om te leren of om een eigen bedrijf te starten. Ik was 57 jaar oud toen ik met Vanad begon. Ik denk groot en weet zo steeds de grenzen te verleggen en nieuwe internationale doelen te bereiken.’ |
|
Inge Bryan (algemeen directeur NCC Europe) bekleedt haar gehele carrière functies op het gebied van veiligheid, onder meer bij de politie en de AIVD. Nu werkt ze bij NCC Europe, het moederbedrijf van Fox-IT. ‘Ik ben veiligheid vanuit de ict-context gaan beschouwen en ben daarom overgestapt naar deze sector. Ik onderstreep het belang van ict in de samenleving.’ |
|
Derek Roos (algemeen directeur Mendix) richtte Mendix in 2005 op. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van honderd miljoen dollar. ‘Ik ben er trots op dat we een wereldwijde organisatie hebben opgezet. In het afgelopen jaar bleek low-code een technologie te zijn voor organisaties om versneld te digitaliseren en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.’ |
|
Sennay Ghebreab (oprichter en wetenschappelijk directeur Civic AI Lab) wil als wetenschapper de positieve kant van kunstmatige intelligentie (ai) over de bühne brengen. ‘Ai is vaak een ver-van-mijn-bed-show voor de burger, maar het is mega bepalend voor burgers. Zij moeten het omarmen, het accepteren en het voor zichzelf laten werken.’ |
|
Jeannine Peek (algemeen directeur Capgemini Nederland) is een topvrouw in de ict-sector. Zij staat aan het hoofd van Capgemini Nederland en was hiervoor werkzaam bij Dell Technologies als directeur voor Nederland en West-Europa. ‘Ik heb mij altijd sterk gemaakt voor de inzet van innovatie en ict in alle segmenten en sectoren in Nederland. Hierbij benadruk ik de positieve maatschappelijke impact van ict.’ |
|
Floris van den Broek (algemeen directeur GreenFlux) heeft ervaring in het opschalen van (tech) bedrijven, zoals Redsocks Security. Hij is algemeen directeur van GreenFlux, een bedrijf dat de wereld van auto’s groener maakt. ‘Ik wil snel groeien, vooral in buitenland. Dat lukt: we hebben internationale kantoren geopend en meerdere nieuwe klanten in Europa opgetekend.’ |
|
Laura Kistemaker (medeoprichter en coo Uitelkaar. nl) wil juridische dienstverlening via technologie en software (legal tech) voor iedereen toegankelijk maken. Ze is oprichter van het online scheidingsplatform Uitelkaar.nl. ‘Ik slaag erin om de samenleving rechtvaardiger en vreedzamer te maken met de inzet van ict. Ik zet ict niet in om bestaande processen te digitaliseren, maar om deze te verbeteren.’ |
|
Thomas Colyn (chief information security officer DPG Media) is verantwoordelijk voor de it-beveiliging van de uitgeverij. ‘Ik ben doelbewust afgestapt van het klassieke cyberbeveiligingmodel en heb mijn eigen strategie ontwikkeld die past bij de identiteit van het bedrijf. Informatiebeveiliging vormt geen beperking voor de medewerkers, maar juist een aanvulling.’ |
|
Tijmen Vos (hoofd productontwikkeling Eagle Eye Networks) is vijftien jaar actief in de wereld van camerabeveiliging. ‘We doen camerabewaking anders en beter dan wat men dacht wat mogelijk was. We zijn hierin blijven volhouden, ondanks alle tegenslagen die daarmee gepaard gingen.’ |
|
Karen van Diepen (algemeen directeur HCS Company) is al enige tijd onderdeel van het directieteam van HCS Company. Zij vormt een belangrijke spil in het relatiebeheer. ‘Als algemeen directeur leg ik dus focus op verbinding. Niet alleen naar onze klanten of partners toe, maar juist met de eigen medewerkers. We hebben groeidoelstellingen, maar de verbinding met onze eigen mensen blijft het belangrijkste.’ |