In juni verscheen ons nieuwe Insight Cost Optimisation Report en om heel eerlijk te zijn, ik heb het met enige verbazing gelezen. Waar in ons vorige rapport de nadruk lag op kostenbesparingen via IT, focust het laatste rapport op de groeiende kloof tussen de IT-afdeling en het management en hoe dat besparingen in de weg staat. Op zo’n moment kan ik eigenlijk alleen nog maar heel diep zuchten. Maar het geeft uiteraard ook te denken.
Meer dan support
Nu bestaat er bij mij geen twijfel over dat wat er in het rapport staat waar is. Lees het ook zeker voor een aantal goeie tips over kostenbesparingen op en met IT. Maar het is die kloof waar ik nu graag op wil inzoomen. Tien jaar geleden las ik al artikelen over het belang van IT voor je bedrijf en de grotere rol die de IT’er zou moeten krijgen, maar nog niet kreeg. Anno 2021 zou je toch verwachten dat dit geen issue meer zou zijn. Het zou inmiddels toch logisch moeten zijn dat je IT laat aanschuiven tijdens belangrijke MT-vergaderingen, of dat ze op de een andere manier hun stempel kunnen drukken op de toekomst van het bedrijf. Het is in mijn ogen een gemiste kans dat veel bedrijven de IT-afdeling nog steeds als support-team beschouwen, terwijl met de juiste mensen, de juiste cultuur en de juiste technologie, je beschikt over een bron van innovatiekracht en er zoveel meer uit te halen valt. Sterker nog, dit geldt wat mij betreft voor alle afdelingen en mensen in het bedrijf.
Innoveren
Nu ga ik er misschien iets te gemakkelijk vanuit dat bedrijven willen innoveren. Dat ze hun mensen, diensten en processen willen blijven ontwikkelen. Want, zo denken we althans bij Insight, zo hou je het voor iedereen interessant en zorg je voor de nodige zakelijke veerkracht. Je blijft als bedrijf interessant voor zittend en nieuw talent en bent en blijft aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe klanten. Zet je IT op een goede manier in, dan kun je kosten besparen en die weer investeren in je bedrijf. Het is een opwaartse beweging, maar dat moet je dan wel willen als bedrijf. En natuurlijk, op papier willen we die stijgende lijnen allemaal wel zien, maar in de praktijk pakt het kennelijk voor veel bedrijven anders uit. Is het als het even kan gewoon business as usual. Want daar waar 83% van de IT’ers denkt dat de pandemie onze manier van werken permanent heeft veranderd, verwacht 61% van het bestuur dat we weer gewoon terug gaan naar de oude manier van werken. Dat is toch merkwaardig. Helemaal als je bedenkt dat de pandemie ons allemaal heeft doen inzien dat we niet alle dagen naar kantoor hoeven te rijden om het werk goed te kunnen doen. Waarom dan toch die zucht naar het oude?
Samenwerken
In een branche als die van ons is verandering een constante factor en een absolute must. Niets verandert zo snel als IT en om daarbij onze klanten goed te kunnen adviseren en te ondersteunen, kunnen wij niet anders dan continu innoveren. Voor onze eindklant is IT niet altijd de hoofdzaak, dat weten we. Maar IT kan ontzettend veel betekenen voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen en het kan ervoor zorgen dat medewerkers op een efficiënte en prettige manier met elkaar kunnen samenwerken. Door de pandemie zagen we dat veel van onze klanten op stel en sprong over moesten naar een volledige werkplek in de cloud of, in een gunstiger geval, dat ze bijvoorbeeld Microsoft Teams volledig gingen omarmen. Met als gevolg dat ze de mogelijkheden tot samenwerken daadwerkelijk gingen benutten en daardoor ontdekten dat ze net zo makkelijk hun werk konden doen, als destijds op kantoor. Sterker nog, misschien zelfs wel beter. Het is een grote verandering geweest voor een heleboel bedrijven en medewerkers, dus waarom zou je dan volledig terug willen vraag ik me oprecht af. Komt dit omdat die management-teams niet over de juiste data beschikken, voelt het als grip verliezen op het bedrijf, zijn ze zelf niet in staat te veranderen en samen te werken? Ik heb er nog geen duidelijk antwoord op. Het zou wat mij betreft een onderwerp voor een volgend Insight rapport kunnen worden.
Transformeren
Maar wil je als bedrijf echt mee kunnen gaan met je tijd, aantrekkelijk blijven in alle opzichten en kunnen blijven investeren en daardoor innoveren, dan is er werk aan de winkel. Ook dit weten we bij Insight als geen ander. Wat ooit begonnen is als puur het leveren van hard- en software, bieden we inmiddels al jaren diepgaande expertise en end-to-end-oplossingen om organisaties te helpen slimmer (samen) te werken. We zijn als organisatie inmiddels net zo agile als de IT waarmee we werken. Zo’n transformatie kan alleen maar slagen als de hele organisatie die veranderingen kan omarmen. Dat vraagt open communicatie, goeie evaluatie, tijd, energie en hard werken van iedereen. Maar daar staat vervolgens voor iedereen ook een hoop werkgeluk tegenover. En werkgeluk maakt dat mensen niet alleen maar voor het bedrijf werken, maar ook extra willen bijdragen aan de toekomst van het bedrijf. Ook dit draagt bij aan die opwaartse beweging. En om dat te faciliteren heb je dus de kracht en de kennis van de IT-afdeling nodig. Zij kennen de mogelijkheden of weten partijen zoals die van ons te vinden voor advies en kunnen zo op hun beurt het bedrijf goed informeren en adviseren over alle mogelijkheden, om vervolgens de organisatie bij de transformatie te ondersteunen. De cirkel is rond zou ik haast willen zeggen.
Meewerken
Maar je hoorde me waarschijnlijk al een paar keer zeggen: juiste cultuur, alle teams, iedereen. Bij Insight doen we graag ook zelf wat we verkondigen. We weten dat het transformeren van IT, verder reikt dan IT alleen en om het goed te doen heb je iedereen in het bedrijf nodig. Met alle techniek van tegenwoordig breng je iedereen, ongeacht locatie, vrij eenvoudig samen. En dit helpt onze organisatie in alle opzichten verder. Om onze kernwaarden Hunger, Hart & Harmony kracht bij te zetten, houden wij regelmatig een kick-off met het hele bedrijf om samen te kijken naar de bedrijfsdoelstellingen. Wat gaat er goed, wat kan er beter en zijn dit nog de juiste doelen? Door open te communiceren, daadwerkelijk alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en te luisteren naar elkaar en elkaar de ruimte te geven, groeit onze organisatie. Maar wat ik misschien wel net zo of belangrijker vindt, is dat het werkgeluk van onze teammates wederom is toegenomen, zo blijkt uit intern (anoniem) onderzoek. En dat gun ik iedereen. Dus wil jij er ook voor zorgen dat mensen meer werkgeluk ervaren en daardoor meewerken ‘aan’ in plaats van ‘in de business? Zorg dan voor een platte(re) organisatie, luister naar en leer echt van elkaar, want alleen zo kun je goed samenwerken en bouw je aan zakelijke veerkracht.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor (digitale) transformatie voor jouw bedrijf? Neem contact op met een van onze experts via 055 538 2320 of nl.solutions@insight.com.