CM.com neemt de Utrechtse data-startup TraceDock over. De snelgroeiende aanbieder van conversational commerce-oplossingen kan hierdoor aan het eigen platform first-party-websitedata toevoegen. Resultaat is beter contact met onbekende websitebezoekers. Deze data worden verbonden aan reeds bestaande analytics-platforms zoals Google Analytics en Facebook Conversions API.
Met de strategische overname wil CM.com marketeers meer klantinzichten bieden, aldus ceo Jeroen van Glabbeek. Het bedrijf bood al inzichten uit communicatie- en betaaldata; nu worden daar first-party-websitedata aan toegevoegd.
TraceDock is in 2019 opgericht om privacy-vriendelijke first-party-datacollectie mogelijk te maken. Als dat nodig is voor lokale wetgeving, kan dat volledig zonder cookies. TraceDock werkt volgens privacy by design en voldoet aan de AVG- en GDPR-wetgeving. TraceDock heeft de wind in de zeilen omdat het lastig is om data afkomstig van derde partijen te verzamelen en gebruiken.
De startup wordt door meer dan vijfhonderd websites gebruikt. TraceDock is actief in Nederland, Denemarken en Duitsland. Het softwarebedrijf kent veel marketingbureaus als gebruikers. Merkle, Dept, ISM Ecompany, Fingerspitz, IMPACT Extend en Maxlead passen de oplossing toe. Dit gebeurt bij Hema, VanMoof, Simpel, NS, KvK, Corendon, en Independer.
De oprichters van TraceDock, Boris Schellekens en Jaap Breeuwer, blijven ten minste twee jaar bij het bedrijf betrokken en in die hoedanigheid werkzaam bij CM.com.