OutSystems-partner IG&H heeft in samenwerking met PLANgroep, specialist in schuldhulpverlening, het platform ‘Flow’ ontwikkeld. Dit platform biedt een vernieuwde aanpak van schuldhulpverlening dat bijdraagt aan efficiënte werkstromen. Waar in het verleden voor een schuldhulpaanvraag bij meerdere instanties dossiers handmatig opgevraagd dienden te worden, zorgt Flow ervoor dat alle dossiers voor verschillende processen automatisch in het systeem worden weergegeven. Ook geeft het platform de cliënten meer inzicht in en regie over hun financiën. Hierdoor kunnen cliënten eenvoudig hun eigen geldzaken regelen en doen zij minder snel beroep op de casemanagers van PLANgroep. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2021 reden om het project ‘Flow ‘ te nomineren in de categorie Digitale Innovatie.
90 procent van de telefonische aanvragen gaat over het aanvragen van extra geld. Dergelijke aanvragen kunnen cliënten nu zelf in Flow eenvoudig en snel afhandelen. Zo kunnen cliënten via een overzichtelijk portaal hun dossier bekijken, zien ze in welke fase hun dossier zich bevindt en extra geld – tot een vooraf ingestelde max – aanvragen. Door het platform werken casemanagers efficiënter, hoeven ze minder administratieve werkzaamheden uit te voeren en hebben ze meer tijd om zich te richten op cliënten die meer coaching nodig hebben. Dit zorgt er onder andere voor dat PLANgroep mensen die het echt nodig hebben beter kan helpen. Niet alleen de medewerkers en klanten ervaren de voordelen van het platform, maar ook de opdrachtgevers en verwijzers zoals rechtbanken, grote schuldeisers, schuldenknooppunt en gemeenten. PLANgroep kan deze groep met Flow beter van informatie voorzien, activiteiten inzichtelijk maken en een overzicht van de geboekte resultaten tonen.
In Flow zijn repeterende taken als handmatig de juiste informatie bij elkaar zoeken (e-mail, brieven en telefoon), handmatige betalingen en saldoherkenning geautomatiseerd. De gebruikersomgeving van het platform zorgt ervoor dat casemanagers snel en nauwkeurig te werk kunnen gaan en meer tijd hebben om mensen met problematische schulden te helpen. Ook is het platform gekoppeld aan systemen van gerelateerde instellingen (rechtbanken, grote schuldeisers, schuldenknooppunt, gemeenten, et cetera), wat zorgt voor meer transparantie, realtime inzicht en een efficiëntere werkstroom. Flow geeft cliënten inzicht in de status van hun financiën, dossiers en de mogelijkheid om extra geld aan te vragen.