Kinderen in de leeftijd van 12 tot 17 jaar die een operatie in Ziekenhuis Gelderse Vallei moeten ondergaan kunnen zich virtueel op die operatie voorbereiden. Het ziekenhuis heeft hiervoor een vr-game in gebruik genomen die ontwikkeld werd door twee derdejaars studenten Software Developer van het Technova College in Ede. Kinderen worden via de game op speelse wijze geïnformeerd over de operatie zelf, maar ook over de patiëntkamer, uitslaapkamer en dergelijke. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2021 reden om het project ‘VR-game bereidt kinderen voor op operatie ‘ te nomineren in de categorie Digitale Innovatie.
Bij het Ziekenhuis Gelderse Vallei leefde al langere tijd de wens om jonge patiënten op een interactieve manier voor te bereiden op een operatie. Toen de samenwerking met het Technova College zich aandiende is het gelijk hiermee aan de slag gegaan. Uiteindelijk werd samen met de twee studenten, Suze Keultjes en Stijn Hendriks, gekozen om de voorbereidende informatie in de vorm te gieten van een interactieve virtual reality game die via een vr-bril ‘gespeeld’ kan worden door de kinderen.
De VR-game is voorzien van verschillende interactieve elementen, waaronder een informerende quiz. De jonge patiënt krijgt via de game ook informatie wat hem of haar te wachten staat voor de operatie. Ook is het mogelijk om met de vr-bril virtueel door het ziekenhuis te lopen. Tijdens die ‘wandeling’ wordt informatie aangereikt via tekstbalken. Voor de virtuele rondleiding is een aantal elementen van het ziekenhuis gevisualiseerd, zoals de receptie, de patiëntkamer, voorbereiding op de OK en de uitslaapkamer. Elk bezoek aan een van de ruimtes wordt afgesloten met een korte quiz waarbij de patiënt een aantal vragen krijgt. Zo wordt duidelijk of de informatie goed doorgedrongen is tot de jonge patiënt. Ziekenhuis Gelderse Vallei hoopt met de informatieve vr-game en virtuele rondleiding de jonge patiënten te kunnen helpen bij hun verwachting van een operatie.