Tijdens de lockdown mochten de praktijklessen op veel mbo-scholen in aangepaste vorm doorgaan, tot blijdschap van de leerlingen. Maar het blijft lastig, die anderhalve meter afstand. Daarom pionierde en innoveerde men er in het onderwijs én het bedrijfsleven flink op los. Om leerlingen, op een digitale manier, zoveel mogelijk praktijk bij te brengen. Zo bouwde Aeres Tech uit Ede de grootste virtuele onderwijsstudio van Nederland, om digitale lessen en trainingen op afstand te kunnen geven aan monteurs in opleiding. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2021 reden om het project ‘Virtuele onderwijsstudio ‘ te nomineren in de categorie Digitale Innovatie.
Aeres Tech liep al langer met het idee om een dergelijke studio te bouwen, maar het coronavirus bracht de bouw in een stroomversnelling. Het systeem waarmee in de studio wordt gewerkt, zorgt voor de broodnodige interactie met de leerlingen. Je kunt bijvoorbeeld ermee chatten, polls houden en de deelname per leerling analyseren. Op de wanden die zijn bekleed als greenscreen worden filmpjes, 3D-modellen en stroomschema’s geprojecteerd. Er zijn vier vaste cameraposities, een regiekamer en een lichtplan voor achttien lampen.
De volgende stap is dat er een 3D-tekening van een trekker wordt ingeladen en dat een student thuis met een ‘smart glass’ en twee joysticks zelf aan de trekker kan sleutelen. Op termijn komt daar ook augmented-reality-techniek bij. Dan kunnen leerlingen thuis een vr-bril opzetten, om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen. Toch vervangen de hightech lessen en trainingen de praktijk niet helemaal. Dat zou de kwaliteit van de opleiding ook niet ten goede komen. Sommige dingen moet je in het echt zien of vast kunnen houden om te snappen hoe het werkt.’