De wereld van bedrijfssoftware is ingrijpend veranderd, zeker in de afgelopen vijf jaar. De eerste generatie software-as-a-service (saas) speelde een belangrijke rol in het veranderen van de mindset van het simpel gebruiken van software tot het als een dienst afnemen. Opvallend is dat, naast dat de software multi-tenant werd, er fundamenteel niets veranderde aan hoe de software in elkaar zit.
Publieke clouds, machine learning, de api-economie, en microservices maken nu deel uit van de technologische gereedschapskist die we tot onze beschikking hebben. Saas-oplossingen moeten vanaf nu gebruik gaan maken van deze technologische verschuiving om hun klanten nog meer toegevoegde waarde te bieden.
Dynamiek aanbrengen
Zelfs vóór de coronapandemie probeerden bedrijven al dynamiek aan te brengen om de dreiging van online-concurrenten af te wenden. Consumenten verwachten steeds meer van bedrijven, de norm is dat elk product of service is te personaliseren. We kunnen onze eigen gepersonaliseerde tas of hardloopschoen ontwerpen en deze thuis laten bezorgen. Het is echter niet gemakkelijk om dergelijke geïndividualiseerde services op schaal te leveren.
Gevestigde bedrijven werden gedwongen te evolueren. Ze moesten door de coronacrisis snel omnichannel-strategieën ontwikkelen om klanten aan zich te binden, moesten samenwerkingsplatforms voor virtuele teams bouwen en ontwikkelden nieuwe producten en diensten op schaal. Bedrijfsprocessen en gegevens moeten naadloos worden geïntegreerd om alle kansen te benutten. Als organisaties het zelf niet kunnen bouwen, is het zaak dat ze kijken via welke partner ze het kunnen inkopen.
Verweven
In de softwarewereld van vandaag kunnen we toepassingen met elkaar verbinden en op intelligente wijze voorspellen welke informatie er nodig is om de juiste beslissing te nemen. Door gebruik te gaan maken van low-code/no-code-technologieën kunnen we een enterprise-mesh creëren en de wereld met elkaar verweven. We kunnen workflows met elkaar verbinden en we kunnen applicaties van verschillende leveranciers verbinden tot naadloze ervaringen.
Stel je een wereld voor waarin je als gebruiker geen informatie uit de verschillende systemen hoeft op te zoeken en te copy-pasten, of hoeft te wachten tot iemand dat voor je doet. Een wereld waarin je zicht hebt op klanten en bedrijven in al jouw systemen op hetzelfde moment. Stel je voor: in deze wereld zijn jouw financiële, inkoop-, hr- en projectmanagementsystemen naadloos gekoppeld aan de communicatie- en samenwerkingssystemen, zoals Teams of Slack. Het werkt allemaal gewoon – in real-time – met honderden systemen, in verschillende landen en sectoren. Vooral in het middensegment, waar de middelen krap zijn, stelt dit enterprise mesh-model bedrijven in staat processen moeiteloos te automatiseren en te verbeteren om de productiviteit te verhogen.
Meer flexibiliteit
In het verleden waren erp-systemen zo complex omdat ze een afspiegeling waren van de bedrijven die ze bedienden. Als wendbaarheid nu de prioriteit is voor erp, dan is het de kunst om deze complexiteit te verminderen. Het goede nieuws is dat deze nieuwe tools workflows automatiseren en vereenvoudigen. Voeg daarbij het low-code/no-code-model voor het ontwikkelen van functionaliteit en erp wordt veel wendbaarder, omdat de tijd en kosten om applicaties te ontwikkelen drastisch worden teruggebracht. Organisaties in het middensegment hebben nu de mogelijkheid om bedrijfsprocessen in een handomdraai te herschrijven en op schaal geïndividualiseerde applicaties te creëren voor al hun klanten en werknemers.
Uiteindelijk zullen we een wereld zien waarin bedrijfsapplicaties meer gedemocratiseerd zijn in de manier waarop ze werken. Dit betekent zeker niet het einde van erp, maar in de toekomst zal het klanten veel meer flexibiliteit, veerkracht en snelheid bieden… en misschien zelfs meer naadloos zijn voor gebruikers. Is dat geen wereld waarin we willen leven?
Auteur: Tom Dehouck, regional president continental Europe bij Unit4