De proefritten dit voorjaar met een autonoom rijdende shuttlebus in Helmond krijgen een vervolg. De ervaringen waren zo positief dat gemeente, provincie en partners zich buigen over een permanente oplossing op hetzelfde traject. Dat meldt Fabulos, de organisatie achter het Europese pilotproject.
Sinds de zomer van 2020 voerde Fabulos in verschillende steden in Europa proefritten uit met shuttlebusjes die zich op de openbare weg begeven, zonder chauffeur maar met een begeleider. Zo pendelde de Navya Robot Bus afgelopen februari, maart en april tussen NS-station Helmond Brandevoort en de Automotive Campus. Computable reed een rondje mee en concludeerde dat de weg nog lang is voordat autonoom rijdend ov een goed alternatief is om van a naar b te komen.
Permanente oplossing
In Helmond kijken de belanghebbenden inmiddels naar vervolgstappen. ‘De gemeenten, provincie en partners werken aan een permanente last-mile-oplossing op de route van de proefritten en integratie in de nieuwe buurten’, meldt Fabulos.
Al voor aanvang van de pilot vertelde de Helmondse wethouder Antoinette Maas dat de gemeente zich als voorloper op het gebied van slimme mobiliteit ziet. ‘We zijn een fietsstad met maar liefst vier treinstations, maar het busvervoer staat onder druk. Zelfrijdend vervoer kan hiervoor in de toekomst een oplossing zijn.’
Fabulos is tevreden over het verloop van de proefritten in Helmond, Finland, Estland, Noorwegen en Griekenland. De pilot geeft inzicht in de functionele vereisten die bij uiteindelijke aanbestedingen nodig zijn. Daarnaast leveren de proefritten een beeld van de maatschappelijke, juridische en technische stand van zaken in genoemde landen.
Technologie en wetgeving
De technologie moet verder worden ontwikkeld voordat het mogelijk is om chauffeurloos ov commercieel op te schalen, concludeert Fabulos. ‘Ondanks de inspanningen van de drie consortia van leveranciers, is duidelijk dat aan sommige van de uitdagendste vereisten niet kon worden voldaan in situaties met gemengd verkeer.’ Als voorbeeld noemt de organisatie het volledig autonoom inhalen van andere voertuigen of obstakels op de weg. Bij de Helmondse proefritten bleek dit ook niet goed mogelijk.
Een andere conclusie uit de pilot is dat de wetgeving voor autonoom transport over de openbare weg meer moeten worden geharmoniseerd in Europa. Sommige landen, waaronder Nederland, zijn verder dan andere. Ook ziet de organisatie dat de acceptatie door gebruikers beter kan.
Bij de Helmondse pilot zijn ook organisaties als Hermes, de brandweer, de politie, TNO, Fontys Hogescholen, Breda University of Applied Sciences, Provincie Noord-Brabant en kennis- en realisatiebureau The Future Mobility Network uit Delft betrokken.