Nadat Escaperoom Harderwijk tijdens de eerste lockdown tijdelijk de deuren moest sluiten, besloten de oprichters het over een andere boeg te gooien. Een digitale escaperoom bleek een gat in de markt te zijn. Ze waren zó populair, dat het tijdens de tweede lockdown niet genoeg mankracht had om de activiteiten online te monitoren. Een chatbot biedt de helpende hand; sinds dit jaar heeft de bot al duizenden Nederlanders door de digitale escaperoom begeleidt. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie MKB-project nomineert het project ‘Digitale escaperoom met chatbot’.
Een chatbot doet zich voor als een persoon, Tom, die vast zit in een ruimte. In een chatgesprek worden de spelers door de digitale escaperoom meegenomen. Door middel van foto’s, video’s, telefoonnummers en andere online hints wordt de spanning opgevoerd; de spelers moeten als online detectives aan de slag onder de welbekende tijdsdruk. Het was nog best een uitdaging om de chatbot-functie om te bouwen naar een spelfunctie, waarin je de beleving creëert van een echte escaperoom. Escaperoom Harderwijk heeft alles op alles gezet om het net zo spannend te maken.
En dit lijkt gelukt te zijn: het aantal spelers is gigantisch gegroeid, en Escaperoom Harderwijk wordt overspoeld met positieve reacties. Escaperooms zijn in een korte tijd, erg populair geworden en het lijkt erop dat corona de online vervolgstap heeft geforceerd. Met Watermelon is er nog een escaperoom ontwikkeld met een nieuw scenario. De chatbot van Watermelon kan met duizenden spelers tegelijk in de digitale escaperoom aan de slag. Het platform draait zelfstandig, waardoor Escaperoom Harderwijk hier geen tijd aan kwijt is. De focus van de chatbot van Watermelon ligt voornamelijk op klantcontact, maar het kan ook worden ingezet door creatieve ondernemers die met nieuwe ideeën komen voor de inzet van het platform. Dat laat zien dat de technologie meer mogelijkheden heeft dan alleen maar klantcontact.
Juryoordeel
Corona heeft natuurlijk zijn weerslag op de creativiteit van de BV Nederland en zeker in de amusementsindustrie waarin persoonlijk contact tussen organistoren en deelnemers cruciaal is. Escaperoom Harderwijk werd genoodzaakt om de spelvorm te veranderen van fysiek naar digitaal in verband met de lock-downs. Digitaal kon de business doordraaien, maar er zaten wel uitdagingen in de inzet van mensen. Het succes werd nog groter op het moment dat er echt werd doorgepakt en er een chatbot werd ingezet voor communicatie tussen deelnemer en organisator. De naam Escaperoom Harderwijk is inderdaad een mooi referentie naar het startpunt van deze onderneming, maar doet zijn naam inmiddels geen eer aan.
In de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan het uitwerken van user stories en dit ging natuurlijk niet vanzelf. Door de inzet van de chatbot werden use cases, communicatie-scripts en door het continue testen werd de oplossing steeds stabieler. De oplossing is inmiddels volwassen, het product is schaalbaar en wordt op dit moment in het weekend soms wel met meer dan duizend deelnemers gelijktijdig gespeeld. Corona leek een dealbreaker, maar is voor deze case een gamechanger geworden. De jury van de Computable Awards 2021 is van mening dat de inzending ‘Digitale escaperoom met chatbot’ een nominatie verdient in de categorie MKB-project.