Communicatiediensten die alleen via internet beschikbaar zijn, zoals WhatsApp en Skype, vallen voortaan onder de Telecommunicatiewet. Daarmee krijgen de aanbieders hiervan extra verplichtingen richting gebruikers zoals voldoende beveiliging en een meldplicht bij incidenten. Agentschap Telecom ziet toe op de naleving.
Dat blijkt uit een wijziging van de Telecommunicatiewet die demissionair staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Wanneer deze communicatiediensten uitvallen of worden onderbroken, kan Nederland een oogje in het zeil houden. Dit gebeurt al bij ‘klassieke’ telecomnetwerken. Wat dat betreft wordt de wet aangepast aan voip-diensten waarmee over internet is te bellen.
Een andere wetswijziging regelt dat telefonie- en internetaanbieders klanten actief gaan informeren wat voor hun persoonlijke situatie de voordeligste tarieven zijn. Dit voorkomt dat zware abonnementen worden afgesloten die ver boven iemands gebruik liggen. Consumenten en zakelijke klanten moeten voortaan altijd een samenvatting van hun contract krijgen. Ook wordt het recht op nummerbehoud uitgebreid. Dat gaat ook gelden als je een nummer wil meenemen naar een andere aanbieder nog voordat het huidige contract is beëindigd.
Breed pakket
De voorgestelde wetswijziging is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen die overal in de Europese Unie worden ingevoerd in het kader van de zogenoemde EU Telecomcode. De vorige uitgebreide herziening van EU-brede telecomregelgeving dateert van meer dan vijftien jaar geleden. Het begrip elektronische communicatiedienst was in de Telecommunicatiewet veel te eng geformuleerd.
Het wetsvoorstel draagt bovendien bij aan een goede geregelde aanleg van nieuwe infrastructuur. Bijvoorbeeld door meer mogelijkheden te scheppen voor medegebruik van bestaande voorzieningen en infrastructuur. Ook wordt de positie van (lagere) overheden bij de aanleg verduidelijkt en versterkt door het wetsvoorstel.
Sommige maatregelen zijn eind vorig jaar al ingevoerd. Zo moeten ondernemers voortaan schriftelijk toestemming geven voor een overstap naar een andere provider, ook als ze daar telefonisch een aanbod voor hebben gekregen. Hiermee is mogelijke misleiding van zakelijke gebruikers beter te voorkomen.