Niet iedereen heeft humor. Ik stond van de week bij de zelfscankassa van de Albert Heijn toen er medewerkster, ik denk een stagiair, op de me af kwam met een enquête over de zelfscankassa. Of ik een paar vragen over de zelfscankassa wilde beantwoorden. De belangrijkste vraag was, wat ik het grootste voordeel van de zelfscankassa vond. Ik zeg dat het grote voordeel is dat je makkelijk even een gratis boodschapje mee kan snaaien. Zij keek heel verschrikt en vroeg direct: ‘u maakt natuurlijk een grapje?’. Ja, natuurlijk maak ik een grapje! Ik snaai veel meer boodschappen mee, grap ik terug.
Direct werd ik door een andere medewerker gecontroleerd die mijn boodschappen opnieuw ging scannen. Wat bleek, ik had niet te weinig maar juist één product een keer te veel gescand. Dus ik was ineens veranderd van een grote winkeldief in een enorme sukkel. Je zag de stagiair ook kijken: waarom interview ik eigenlijk deze loser?
Enige twee voordelen
Maar wat echt het grote voordeel van de zelfscankassa is? Het is sneller en goedkoper. Tenminste, het gaat sneller voor de klant en het is goedkoper voor Albert Heijn. Eigenlijk zijn dit altijd de enige twee voordelen van automatisering. Het is altijd sneller en goedkoper. Het wordt er zelden leuker of lekkerder door.
Je hoort eigenlijk nooit iemand zeggen dat het op kantoor veel gezelliger is geworden door een nieuw systeem. Dat de baas iedereen om half zeven ’s avonds naar huis moet sturen omdat ze anders tot middernacht op kantoor blijven zitten.
Saai en duur
De argumenten voor de keuze van automatsering zijn vaak hetzelfde als voor de keuze welk accountantsbureau je de jaarrekening laat doen. Doe maar betrouwbaar, snel en goedkoop. Hoewel dit laatste zowel bij een accountantskantoren als automatisering natuurlijk niet van toepassing is. Maar ik zou het wel een keer op prijs stellen als de argumenten ‘leuker en lekkerder’ wat vaker werden gehanteerd. Bij automatisering dan. De accountant mag saai en duur zijn.
Waardeloos die zelfscankassa’s. Nou ja, voor een enkel dingetje misschien als het even snel moet. Kies altijd voor een kassa met een persoon erbij. Die vernedering die je moet ondergaan als je boodschappen alsnog moet laten checken of je niet iets meegejat hebt. Wat je schrijft sneller en goedkoper. Gaat allemaal om geld. Afgrijselijk systeem met dat wantrouwen wat je deel is.
Ik waardeer de zelfkennis, clown van Computable mist niet alleen de humor maar ook de inzichten om nog enigszins relevant te zijn in de discussie. Keuze van automatsering middels de selfscan is namelijk alleen maar een verschuiving van een activiteit, een AI oplossing automatiseert ook de controle want de controle van het winkelwagentje kent een patroon. Zeven pallets bier valt er een beetje buiten maar hoe zit het eigenlijk met de controle op de aankoop van alcohol door minderjarigen want ik krijg vaak een melding over controle maar mag dan altijd zonder controle door het poortje. Hangt er een camera die ziet dat ik heel wat ouder ben dan 18 jaar?
Ja het is verschuiven van iets wat ooit service was. dat wachten bij een kassa tijd kost komt omdat er steeds minder kassas beschikbaar zijn gemaakt en je suf gevraagd wordt voor bonnetjes, stickers, bonus kaarten, extra acties extra pin handelingen extra bonus kaar scans etc. etc. etc. steevast krijg ik verbaasde blikken als ik bij het afrekenen zeg, ik hoef verder NIETS behalve de boodschappen want daarvoor kwam ik. hetzelfde stomme gezicht krijg ik als ik bij een station tegen een promo tut eerst netjes zeg ‘nee dank u’, ‘maar het is gratis’ terug krijg en ik dan maar zeg ‘maar het blijft meuk die ik niet wil’. let op, banken zijn heel hard net zo aan het doen op dit moment, maar wel met JOUW centen. Marketing, het zou verboden moeten worden! goh stel je eens voor niet 45 min per film naar stompzinnige reclames moeten kijken die mij er toe leiden dat ik weg zap of de film niet meer bekijk en me echt niet motiveren meuk te gaan kopen! Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zeggen ‘oh fijn de reclames eens er goed voor gaan zitten!’.
SWA,
De handeling van afrekenen kan middels AI geautomatiseerd worden want slimme camera’s zien wat je in je karretje gooit, de check & balance bij zelfkassa is eigenlijk overbodig. Dezelfde camera koppelt je ook aan het loyaliteitssysteem van bonuskaarten welke gekoppeld zijn aan je creditkaart. En uiteraard worden alle gegevens gedeeld met de overheid want die geeft bonus als alleen maar gezonde producten in je karretje gegooid worden. En een ieder die met contant geld betaald is per definitie verdacht.
@oudlid
ik zou niet zo snel allerlei magische mogelijkheden gaan verzinnen bij dat AI. steeds meer onderzoek en werk komt tegenwoordig uit, denk ook even aan de belastingdienst, dat er een scherpe rand aan al dat AI zit en dat AI toch wel een beetje over-hyped is.
Supermarktklanten willen de goedkoopste boodschappen, dus supermarkten doen hun best de kosten zo laag mogelijk te houden.
Als klant krijg je service aan de servicebalie, bij bemande kassa’s en bij medewerkers in de winkel.
Klanten kunnen kiezen tussen wel of niet zelf scannen (met zo’n handscanner die je bij binnenkomst kunt pakken) en wel of niet zelf afrekenen (SCO, self check out). Niet zelf scannen en afrekenen bij een kassa met kassamedewerker is een mogelijkheid (en bij veel winkels de enige mogelijkheid). Net zoals wel of niet meedoen aan een loyaltyprogramma en pinnen of cash. Kies de optie die je wil, zou ik zeggen!
@Louis Kossen
“Waardeloos die zelfscankassa’s.”
Mooi, zo’n statement, maar waarom is het waardeloos? En bedoel je de bemande kassa’s waar je mag afrekenen als je zelf de boodschappen hebt gescand, of bedoel je de onbemande kassa’s waar je zelf ook het hele betaalproces zelf doet?
“Nou ja, voor een enkel dingetje misschien als het even snel moet.”
Kijk, het is dus niet helemaal kommer en kwel. Er zijn dus ook voordelen!
Ik kan mijn vorige tip in iets andere woorden herhalen: kies afhankelijk van tijd en omstandigheden de methode die je op dat moment het beste uitkomt!
@ Frank
het is niet alleen jouw keuze. Dat jouw gang door de supermarkt getrackt wordt kies je niet als je de “app” van die supermarkt gebruikt om een paar cent korting te krijgen.
Het beste is “mobieltje thuis laten, kontant betalen, geen klantenkaart/app”.
Dat ik daar koop moet genoeg zijn.
“Supermarktklanten willen de goedkoopste boodschappen”
maar niet kosten wat kost. er zit een grens hieraan kan ik je vertellen. ikzel betaal dus liever wat centen meer als ik daar dan daadwerkelijk bet biologisch lokaal geproduceerde seizoen producten zonder plastic kan krijgen, of fair-trade spullen, maar die ‘dat willen de mensen niet’ dood doener toch altijd ook… bovendien zijn het wel die supermarkten die de enorme winsten hebben, niet die producenten!
ik vind het dus geen vooruitgang als onder die ‘vlieger’ dan rijen niet kleiner of korter worden, maar wel steeds meer zelf geacht wordt te doen omdat dan een supermarktketen iets minder personeel kan hebben om meer winst te hebben (niet om producenten dus beter te betalen uiteindelijk, dat is wel duidelijk). vergeet ook niet dat hierbij dus wel flink wat banen verloren gaan en dat idee dat iedereen wel kan leren en bijscholen erg naief is en het is voor de mensheid dus misschien toch wel beter niet altijd alles te willen automatiseren kosten wat kost (ook al is winstbelang altijd de aanjager).
@Frank Heikens Ha ha, ja dat is tegenstrijdig. Aan de ene kant handig en aan de andere kant waardeloos roepen. Dat klopt niet. Het is handig voor de snelle boodschap maar wat ik vervelend vind is dat je gecontroleerd kan worden. De vernedering. Dubbel dus, al geef ik de voorkeur aan een kassa met een mens waar je nog eens wat tegen kan zeggen en aan kan vragen. Voetbalplaatjes, bonuskaart. Ik geloof niet dat het invloed op de winkelprijzen heeft, ik zie het als snijden in de personeelskosten. Goedkoop en efficient, de toverwoorden.
Al langer geleden heb ik het op het werk meegemaakt, de mensen achter de kassa werden vervangen door een computerscherm. Zo nu en dan ging er een piepje en kwam er iemand van achter om te zien of wat op het blaadje stond ook wel afgerekend was.
Heb het wel gevraagd, wordt er mee gerommeld? Ja dus, vandaar die controles.
Even terug was in het nieuws het verhaal van iemand die voor meer dan 500 euro in de boodschappenwagen had (past dat?) en voor zo een 140 euro had afgerekend.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/401080725/vrouw-rekent-364-euro-niet-af-met-handscanner-bij-supermarkt
In dat verhaal staat ook dat de camera van de supermarkt een update kreeg. Vast een hele slimme camera die deze dame zal herkennen.
Sympathiek vind ik het niet, wel handig op zijn tijd.