De afgelopen periode hebben we natuurlijk allemaal beduidend minder gevlogen dan voorheen, maar dat is tijdelijk. Nog even en we kunnen weer op vakantie en dan is niks vervelender dan een vertraagde vlucht. Schiphol is daarom druk bezig om meer inzicht te krijgen in het ‘turnaround’-proces. Door beter te monitoren wat er gebeurt zodra een vliegtuig aan de gate staat, kan beter voorspeld worden wanneer een vliegtuig klaar is. Dit is een schoolvoorbeeld van de toepassing van moderne technologie zoals image recognition en deep learning. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Grootzakelijk project nomineert daarom het project ‘Turnaround Insights’.
Het turnaround-proces begint vanaf het moment dat een vliegtuig bij de gate aankomt en eindigt bij het verlaten van de gate. In een relatief kleine ruimte moeten in korte tijd allerlei activiteiten plaatsvinden: passagiers gaan van boord, het vliegtuig wordt getankt en schoongemaakt, bagage gelost, waar nodig onderhoud, et cetera. Dit proces is strak georganiseerd: de kleinste hapering kan al voldoende zijn om een golf aan storingen te veroorzaken die tot vertraging van een vlucht leiden. Dat wil Schiphol natuurlijk zoveel mogelijk vermijden. Gegevens die waardevolle inzichten bieden in het Turnaround Insights-project kunnen dergelijke problemen helpen voorkomen.
Op de vliegtuigopstelplaats zijn camera’s opgesteld om een reeks snapshots te verzamelen. Een geavanceerd algoritme (deep learning-technologie) zet deze snapshots vervolgens om in data en herkent specifieke elementen van een turnaround, zoals de aankomst van een bagagewagen of het aanhaken van een tanker. Dit stelt Schiphol in staat om het begin en het einde van elk element te lokaliseren en de tijd ertussen te meten. De resulterende tijdstempels tonen de voortgang in de doorlooptijd.
Juryoordeel
Dit project is in 2019 gestart als proof of concept, waarbij onderzocht werd of het mogelijk was camerabeelden te gebruiken om het turnaround-proces beter voorspelbaar te maken. Dit proces begint op het moment dat het vliegtuig aankomt bij de gate en eindigt als het weer vertrekt. In een zo kort mogelijk tijdsbestek moeten dan allerlei activiteiten uitgevoerd worden zoals passagiers en bagage uitladen, tanken, schoonmaken en onderhoud. Dit is een strak georganiseerd proces waarbij een kleine verstoring direct kan leiden tot een vertraagde vlucht. Omdat elke minuut vertraging geld kost en zorgt voor ontevreden reizigers, wil Schiphol dit koste wat het kost voorkomen.
In dit project werden camera’s opgehangen bij de gate die automatisch snapshots maken van het vliegtuig. Met behulp van image recognition worden deze beelden geïnterpreteerd zodat een realtime inzicht ontstaat waar in het proces het vliegtuig zich bevindt. De aankomst van een bagagekarretje is bijvoorbeeld een indicatie dat de bagage uitgeladen gaat worden. De algoritmes achter de image recognition zijn in 2019 en 2020 in de praktijk getest bij de H-pier en steeds beter geworden door de resultaten continu te valideren. De volgende stap is dat nu ook de G-pier voorzien wordt van camera’s en er wordt gewerkt aan een uitrol plan voor de overige pieren. Het project heeft Schiphol in staat gesteld meer inzicht te krijgen in dit cruciale proces waardoor vertraging beter voorspeld en voorkomen kan worden. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Grootzakelijk project was onder de indruk van de praktische manier waarop nieuwe technologie wordt toegepast en ook de duidelijke toegevoegde waarde wordt als een groot pluspunt gezien.