Ordina wil de komende jaren expanderen in een beperkt aantal zorgvuldig gekozen nichemarkten. De klassieke systeem-integrator van weleer met een breed it-portfolio zoekt het nog meer in toegevoegde-waarde-diensten. Vijf businessproposities moeten over vijf jaar driekwart van de omzet genereren. Thans is dat ongeveer een derde.
Jo Maes, ceo Ordina, kondigde vandaag tijdens de beleggersdag de ‘roadmap’ voor 2026 aan. In dat jaar moet zijn bedrijf een aanbieder van business-oplossingen zijn. Hij zet versneld in op vijf proposities waarmee Ordina zich wil onderscheiden. Dat zijn high-performanceteams, intelligente datagedreven organisaties, digitale acceleratie, cybersecurity en compliance alsmede ‘composable enterprises’. Onder die laatste propositie worden ondernemingen verstaan die zijn gebaseerd op zakelijke platforms en de cloud, en veel met api’s en microservices werken.
Volgens Maes bieden de markten waarin Ordina opereert, ruime groeikansen. De it-dienstverlener richt zich op de rijksoverheid, nutsbedrijven, banken en verzekeraars, logistiek, farma en andere industrie. Die sectoren verwachten de komende jaren ongeveer acht procent per jaar meer aan it te besteden. Binnen die sectoren wil Ordina meer verfijnde niche-oplossingen in verticale markten bieden op kruispunten van technologie. De focus blijft op klanten met een complex it-landschap en de nodige legacy.
Ontgroeid
Na een periode van weinig groei en veel nadruk op marge denkt Ordina weer aan een omzetversnelling. De ambitie is om in 2026 op een jaarlijks groeitempo van vijf tot acht procent te zitten. Dat is meer dan in de periode van 2018 tot 2022 met een gemiddelde jaarlijkse groei van twee tot drie procent. Daarbij is het streven een ebitda-marge van twaalf tot veertien procent te behalen.
Naast autonome groei denkt Ordina ook voorzichtig aan acquisities, een activiteit waar het weinig ervaring mee heeft. Het accent ligt daarbij op niche-spelers uit de Benelux die de startup-fase zijn ontgroeid en volledig als bedrijfsonderdeel van Ordina kunnen doorgaan. Niet uitgesloten wordt dat ook bedrijven worden overgenomen waarmee grote klanten die ook buiten de Benelux actief zijn, beter zijn te bedienen.
Domeinkennis
Overigens vindt een aantal beleggers de groeiambities van Ordina niet hoog. Aan de andere kant lijdt het bedrijf wel onder de krapte op de arbeidsmarkt voor it’ers. Vorig jaar werkte twintig procent van de 2.500 werknemers voor wat Ordina noemt high-performanceteams. Voor die teams waarvan er nu ruim 112 zijn, gaat Ordina meer niet-it’ers aantrekken met domeinkennis. De uitdaging is niet alleen talenten binnen te halen maar ook voor langere tijd aan het bedrijf te binden.
Inmiddels heeft Ordina weer wat minder moeite om it’ers aan te trekken dan in het verleden. De krappe arbeidsmarkt kan leiden tot druk om hogere salarissen te betalen. Verder streeft men naar een divers personeelsbestand. Het percentage vrouwen moet naar een derde. Extra nadruk krijgt het werken in teams.